En frukost på Räddningsmissionens frukostcaféer är mer än bara ett mål mat.

Räddningsmissionen hoppas på rekordstort engagemang på Giving Tuesday

Giving Tuesday är en global motrörelse till Black Friday som fokuserar på givande istället för konsumtion. För fjärde året i rad samlar Räddningsmissionen in frukostar på Giving Tuesday den 30 november. I år hoppas de att slå tidigare rekord och har målet på 60 000 frukostar. En swish på 20 kr ger en frukost på Räddningsmissionens frukostcaféer för människor i hemlöshet och social utsatthet.

– Förra året engagerades cirka 16 000 personer och vi samlade in hela 53 416 frukostar (motsvarar 1 068 320 kr) vilket överskred alla förväntningar! I år hoppas vi på ännu fler och har redan upplevt att det finns ett stort engagemang. Frukoströrelsen är nu en återkommande tradition för många göteborgare som visar på vilken stor skillnad vi kan göra när vi gör det tillsammans. 20 kr är en summa de flesta har möjlighet att ge vilket ger många ett tillfälle att engagera sig, berättar Katerina Ingenlath, kommunikation-och insamlingschef på Räddningsmissionen.

En frukost på Räddningsmissionens frukostcaféer är mer än bara ett mål mat.
– Det innebär även att få komma in i värmen, få ta en dusch, få hjälp med myndighetskontakter och samtala med diakon. Och framförallt få vara en del av en gemenskap. För vissa av våra gäster är våra frukostcaféer helt livsavgörande, säger Katerina Ingenlath.

Frukoströrelsen är helt digital och tar plats på sociala medier med olika aktiviteter. Redan har tusentals personer varit med och engagerat sig. Många filmer och inlägg har spritts som visar var pengarna går. Bland annat medverkar göteborgsprofilerna Tomas von Brömssen, Christian Olsson, Klara Zimmergren, Pia Sundhage och Niklas Andersson i en film som uppmanar till att swisha en frukost. Inför Giving Tuesday uppmuntras alla som bidrar att lägga upp en bild på sin frukost under Giving Tuesday den 30 november.

Många företag är med genom att till exempel engagera sina anställda. Bland annat Tingstad, Donsö Tank och Liseberg är med och bidrar. Även flera influencers kommer att hjälpa till och sprida kampanjen. Hanna Olvenmark från Portionen under tian kommer själv gör en insamling och satsar på att samla in 2500 frukostar.

– Vi är tacksamma att så många engagerar sig. Man blir alltid rörd av att så många vill bidra! Hittills har engagemanget blivit starkare och starkare för varje år så vi är spända på att få se årets resultat. I år är målet 60 000 frukostar vilket är högre än någonsin tidigare. Detta innebär att insamlingen skulle kunna bekosta frukostar som räcker till alla gäster på båda våra frukostkaféer hela året och dessutom täcka en del av kostnaderna för dusch, tvätt och samtal, säger Katerina Ingenlath.

Initiativet Giving Tuesday startades 2012 och engagerar idag miljontals människor i nästan alla länder över hela världen. Giva Sverige, branschorganisationen för tryggt givande, siktar på att göra dagen mer välkänd än Black Friday.