Prisökningar tvingar människor i utsatthet till omänskliga val

Prisökningar tvingar människor i utsatthet till omänskliga val

Stigande matpriser och skenande elräkningar. Det finansiella läget gör nu att många människor tvingas till tuffa och svåra prioriteringar för att klara vardagen. Räddningsmissionen ser ett ökat tryck i sina verksamheter där allt fler människor behöver hjälp.

– Människor som redan levde på mycket låga inkomster drabbas extra hårt av prisökningarna. De ställs inför omänskliga val, hur ska man kunna välja mellan att köpa välling eller blöjor? säger Madeleine Forsén, ansvarig för Agora Räddningsmissionens kvinnoverksamhet.

Räddningsmissionen möter dagligen människor i ekonomisk utsatthet, en grupp som nu fått det allt svårare att få vardagen att gå ihop.

– Vi hjälper till exempel ensamstående mammor med helt basala inköp, sådant som inte går att välja bort. Det har varit nya kläder till barnen, blöjor och synundersökningar, säger Madeleine Forsén.

Även Räddningsmissionens sociala matbutik MatRätt, där människor med låg inkomst kan bli medlemmar, har märkt av ett högt tryck de senaste månaderna. I dagsläget får butiken in 2 000 ansökningar i månaden, mot ca 600 i vanliga fall.

– Vårt största problem är att få maten att räcka till för alla som vill handla. Just nu saknas protein, spannmål, frukt och grönsaker, säger Ida-Lina Frisell Aasland ansvarig för socialt företagande.

Hon säger att målgruppen också har förändrats. De som levt på en liten peng tidigare, som pensionärer och långtidsarbetslösa, men som ändå klarat sig, har nu inga marginaler alls.

En av MatRätts nya medlemmar är Linda.
– Jag lever på försörjningsstöd och hade redan innan prisökningen svårt att få vardagen att gå ihop. Tidigare kunde jag prioritera bort saker för mig själv, men för att ha tillräckligt med pengar till mat har jag nu börjat prioritera bort saker till min dotter. Att inte kunna ge henne det hon behöver känns hemskt, berättar hon.

Räddningsmissionens har till följd av det ekonomiska läget startat en insamlingskampanj för att kunna möta de ökande behoven som nu finns i verksamheterna.
– Kampanjen är baserad på verkliga exempel där vi visar på olika svåra val som våra målgrupper tvingas ställas inför. Blöjor eller välling? Elräkning eller matkasse? Vi vill förutom att samla in gåvor också bidra till samhällsdebatten och lyfta våra målgruppers röster, säger Katerina Ingenlath, biträdande direktor.

För att läsa mer om Räddningsmissionens kampanj besök raddningsmissionen.se/ekonomisk-utsatthet.