Lärdomar från mitt första år som VD!

Lärdomar från mitt första år som VD!

Mitt första år som VD för QD har precis passerat och jag vill skicka ett stort tack till alla fantastiska medarbetare, kunder och ägare för det vi tillsammans åstadkommer! År 2020 blev nog inte som man tänkt sig för någon här i världen och jag vill passa på att dela med mig av mina reflektioner och lärdomar efter ett år fyllt av för mig nya utmaningar! Men först lite kort om vad som fick mig att en gång välja att bli VD för QD. Ett val jag är väldigt glad över varje dag jag ”går till jobbet” även om det oftast blir arbete hemifrån i dessa Corona-tider.

När jag för över ett år sedan fick erbjudandet om att ta över som VD var det flera olika anledningar som gjorde rollen till ett drömjobb. Att få leda ett helt företag och få ta ansvar för hela dess utveckling och resultat sporrade mig naturligtvis och en annan anledning var att jag såg så många möjligheter för bolagets utveckling! Att få arbeta i ett företag som bryter ny mark med IT-drift som abonnemangstjänst (med en månads uppsägningstid) och få i uppdrag att växa bolaget i en lagom och stabil takt var ytterligare ett par bra anledningar, men viktigast var ändå människorna i bolaget! Att få fortsätta att utveckla den familjära QD-kulturen där glädje står i centrum var för mig otroligt centralt och rent ut sagt avgörande!

Jag har haft ett otroligt lärorikt och utvecklande 2020 – både professionellt och privat. Och här kommer några av mina reflektioner och lärdomar efter mitt första år som VD.

Välj tillit och förtroende framför kontroll och misstro!

Jan Carlzon kallar detta ”Det kärleksfulla ledarskapet”. Att välja tillit och förtroende tror jag är otroligt centralt inte bara när du leder ett företag utan också för alla som går till jobbet, varje dag! Det är skillnaden på framgång och motgång. Skillnaden mellan att ha kul på jobbet och hjälpa varandra sannare än att känna olust, rädsla och ensamhet. Forskning visar på hur du fungerar allra bäst när du får positiv feedback, när du blir uppmuntrad och när du känner inspiration och motivation. Tala om hur bra någon annan är! Säg det till dina kollegor, till chefen och inte minst till dig själv! Alla är vi attitydinkontinenta, det vill säga att vi läcker och sprider den attityd vi själva har. Glädje, tillit och förtroende smittar, så se till att sprida rätt smitta! Jag vill ha kul på jobbet och skratta med alla mina grymma kollegor och då får jag se till att våga bjuda på mig själv och se till att jag har kul. För kul, det smittar!

Planering är bra och nödvändig, men det viktigaste är att vi gör något!

Vi är många som gärna skapar en plan för att säkerställa att vi ska nå ett speciellt mål. Som ny på jobbet, eller när ett nytt år börjar, eller varför inte efter semestern så är vi många som tycker det är perfekt att göra en plan. Planering är bra och nödvändig, men det viktigaste är faktiskt att vi gör något! Det blev om inte annat otroligt tydligt i början av 2020 när Covid-19 började spridas. Vi får inte fastna i planeringsstadiet för omvärlden förändras så snabbt att många planer hinner bli förlegade och irrelevanta innan de hinner sättas i verket! Våga göra något idag! Ett litet steg som tar dig i rätt riktning är mycket mer värdefullt än en fullständig plan för hur vi ska nå ett mål som ändå har flyttat på sig innan planen hunnit förvekligas! Corona-pandemins effekter är ett bra exempel på att långtidsplanering ofta inte fungerar. Bestäm dig för vad du vill uppnå och ta första steget! Fokusera på ett fåtal saker som du gör klart (!) och gå sen vidare till nästa steg.

Vi är mer anpassningsbara än vad vi kanske trodde!

Många är de människor och verksamheter som under 2020 fått se hela sina grundvalar raseras. Sanningar har kastats upp och ner, affärslogik har förvandlats över en natt och många har riskerat att förlora allt. Men jag slås av att vi är mer anpassningsbara än vad vi kanske trott. I stort och i smått har vi alla förändrat våra liv och våra verksamheter otroligt snabbt för att anpassa oss till en ny verklighet, en tillfällig situation som nu blivit mer eller mindre permanent! Många har missförstått Charles Darwins evolutionsteori och tror att ”De starkaste överlever”. I själva verket hävdar Darwin att ”De som är bäst anpassade till en viss livsmiljö överlever, det kallas evolution.” Jag slås av att under 2020 har så otroligt många visat en enorm anpassningsförmåga! Det ger mig hopp inte bara för QD, våra kunder och Sverige som land, utan faktiskt för hela mänskligheten och vår gemensamma framtid!

Ensam är inte stark – be om hjälp och hjälp andra!

Tillsammans är vi så otroligt mycket starkare än var och en för sig! Oavsett vilken roll du har så är vi många som känner att vi gärna vill lösa våra problem själva och inte vill vara till besvär för andra. Men om alla agerar så blir en organisation otroligt långsam, stelbent och inkompetent! Det finns alltid någon annan som kan lära dig något nytt eller ge dig ett nytt perspektiv på hur du kan lösa en utmaning. Starkast och modigast är den som vågar be om hjälp. Det finns många människor därute som gärna hjälper till och det kan vara dina kollegor, din chef eller andra. För att bolaget, och vi alla i det, ska växa och utvecklas så behöver vi alla hjälpa oss själva genom att hjälpa andra!

Framtiden är en spännande plats!

Nu, efter mitt första år som VD och vad som förhoppningsvis har varit den mest turbulenta perioden under Corona-pandemin, står både jag och QD väl rustade för framtiden. Redan innan pandemin hade vi påbörjat planeringen för våra tre satsningsområden personaltillväxt, ett mer kundorienterat arbetssätt och mer rådgivande IT-tjänster. Under hösten realiserade vi våra planer och växte till över 110 medarbetare, rullade ut våra Customer Squads och lanserade vår nya satsning på Consulting.

Nu har vi 2021 framför oss och jag tror vi alla hoppas på en lite ljusare och roligare tillvaro än 2020. Fokus under 2021 blir att hitta en bra balans! Balans mellan tillväxt och växtvärk, balans mellan förändring och stabilitet, balans mellan nya tjänster och lönsamhet och slutligen balans mellan att ha kul och att ha jättekul på jobbet! 😉

Med ödmjukhet och stor tacksamhet vill jag avslutningsvis passa på att tacka alla fantastiska medarbetare, kunder och ägare för det vi tillsammans åstadkom 2020! Nu tar vi QD till en ny nivå 2021!

Ha det bäst! 😊   /   Daniel

Lars Grundström

Presskontakt Vice VD Marknad & Försäljning 010-2180021
Daniel Furmarker

101% för dig! Vi är IT-partnern med den perfekta storleken.

Vi är IT-partnern med den perfekta storleken! Som våra kunders helhetsleverantör av IT- och driftlösningar har vi ambitionen att skapa långsiktiga relationer där vi bidrar med proaktivitet och affärsnytta för verksamheten. Vare sig det gäller specifika tjänster som Servicedesk eller QD Cloud, eller en helhetsleverans av IT-avdelning som tjänst, gör vi alltid vårt yttersta för att leverera med hög kvalitet och ett personligt engagemang. Vi skapar förutsättningar för en bättre arbetsdag!

QD Sverige AB

Löfströms Allé 5