Nu är det fara på taket

Nu är det fara på taket

Vintern har varit kall och snörik i stora delar av landet, vilket har bidragit till en omfattande arbetsinsats för alla som jobbar med takskottning. Men nu när mildare väder har dragit in över landet har detta fått snö och is, som ligger kvar på vissa tak, att lossna och ramla ned.

Stockholm är en av de städer som har präglats av milt väder de senaste dagarna, vilket har gjort att det kan vara förenat med livsfara att gå på vissa gator i huvudstaden. På fastigheter där snö och is inte har tagits bort har snön nu nämligen börjat smälta och skapat isklumpar som nu riskerar att falla ner på trottoarer och gator.

– Det bildas ingen ny is vid blidväder, utan det är den snö och is som redan ligger på taken som lossnar och ramlar ned. Men om det först töar och sedan fryser på, kan det bildas istappar och is på taken. Av den anledningen är det viktigt att hela tiden hålla taken rena, säger Thomas Dahlberg, vd Plåtslageriernas Riksförbund (PLR).

Thomas Dahlberg betonar att det inte är plåtslagarna som har ansvar för att snö och is, som inte kan upptäckas från gatan, faller ner från taken.
– Det är fastighetsägaren som måste bedöma vilken risk som föreligger och beställa skottning av taket. Men problemet är att många fastighetsägare saknar kunskap om vad som utgör en fara på taket och när det nu blir mildväder så är det allmänheten som får lida för det, säger Thomas Dahlberg.

Eftersom plåtslagarna har taket som arbetsplats vet denna yrkesgrupp vilka säkerhetsrutiner som gäller på ett tak. De vet också vad som händer med snön på taket när det blir ett hastigt väderomslag.
– Eftersom vi nu går mot ett mildare klimat vill vi passa på att varna allmänheten så att de håller lite koll och att de tittar uppåt då och då, när de går på gatan.

För att förbättra rutinerna då ett takskottningsarbete utförs har PLR lanserat ett nytt licenseringssystem för takskottare, Skotta säkert. I oktober skärpte dessutom PLR och Fastighetsägarna kraven i ett nytt gemensamt avtal för snöskottning. Försäkringsbolagen drar också sitt strå till stacken och allt pekar på att de flesta försäkringsbolag till årsskifte 2013/14, kommer att ställa krav på att fastighetsägare enbart anlitar företag med utbildning och licens enligt Skotta säkert.
Hittills har cirka 400 handledare utbildats i Skotta säkert-projektet och dessa handledare har i sin tur licensierat runt 2 000 takskottare.

I Stockholm finns också en jourtelefon, Istappstelefonen, dit allmänheten kan ringa in och anmäla om de ser istappar som hotar att ramla ner från tak. Informationen skickas sedan till de anslutna fastighetsägarna. Numret dit är 020-47 82 77.