Vad är ett lantligt kök för dig?

Vad är ett lantligt kök för dig?

I Puustellis DNA ligger strävan efter att bevara sin hantverkstradition och samtidigt fabrikstillverka hållbara kök. Deras oförtröttliga arbete har lett fram till en rad olika modeller samt det välkända Miinus-konceptet. Kanske förknippar man varumärket med de mer moderna köken? För att visa på bredden i sortimentet fokuserar vi i detta pressbrev på de lite mer lantliga och snudd på romantiska köken. Vi introducerar Puustellis furu- och spegelluckor och låter Puustelli bjuda på lite tips kring hur man skapar stilen.

Många valmöjligheter

Den lantliga köksstilen utstrålar ofta värme, blandar olika material, mixar gammalt med nytt och lyfter in naturliga element. Inte sällan finns även en stor och generös arbetsbänk. Färgpaletten går oftast i neutrala och jordnära toner. Vita, krämiga, beige och ljusa nyanser som skapar en ljus och öppen atmosfär.
Med Puustellis spegelluckor sätter man den lantliga stilen snabbt. Valmöjligheten är stor vad gäller färgsättningen. Allt ifrån de mer neutrala och ljusa kulörerna till mer färgstarka. För visst måste inte ett lantkök gå i en ljus färgskala? Det finns en lång tradition av lantkök i exempelvis grafitgrå, gröna och blå kök. Extra stämning och känsla sätter man även med kringprodukterna och textilen.

Produktinfo:
Lucka: PM40 N2 Grå samt PM40 LA
Handtag: Zara

"På Puustelli strävar vi alltid efter att hjälpa våra kunder skapa sitt drömkök. Vi kan tillmötesgå de flesta önskemål vad gäller stil och är stolta över våra högt ställda mål vad beträffar hållbarhetsarbete. Det känns meningsfullt när man man på riktigt jobbar mot att förena bra design med högt ställda miljökrav. Vår tillverkningsmetod omfattar produktens hela livscykel, vilket minimerar miljöpåverkan, sparar resurser och motverkar avfall. Dessutom återvinner vi material så exakt som möjligt. Allt detta, samtidigt som vi värnar om form & design", säger Jonas Abelsted Eklund från Puustelli Sverige.

Produktinfo:
Lucka: Furulucka, Feeling, JPP45, Ocean
Handtag: Handtag Retro 96mm krom

En blå dröm

Med Puustellis Furukök skapas en mjuk och ombonad känsla och strukturen på luckorna bidrar till liv. Valet av den djupa, blå kulören bidrar dessutom till ett kök med stark identitet.
Blått har länge varit en central färg i köket. Den har under lång tid inte bara synts i köksinredningen utan på alltifrån porslin, kakelplattor och textil. Idag finner man den blå kulören i allt från lantliga stilar till ultramoderna och minimalistiska kök. Blå kök är mångsidiga och kan anpassas till olika stilar och preferenser. Oavsett om man föredrar en klassisk, lantlig känsla eller en modern, minimalistisk design, kan blått bidra till att skapa ett kök som är både vackert och funktionellt.

Snickarglädjen har i årtionden haft en djupt rotad tradition i Harjavalta och än idag tillverkas samtliga furuluckor i den egna fabriken. En tillverkning som säkerställer en hållbar och giftfri produktion, vilket bla leder till att samtliga Puustellis furuluckor innehar den bästa inomhusluftsklassificeringen M1.

Skapa lantköket - Puustelli tipsar!

Material och Ytor

Blanda in naturliga material såsom trä, kakel, sten och växter. Kakelplattor i ljusa eller dämpade färger, ofta med en handgjord känsla, ger en personlig och hemtrevlig touch.

Färgsättning

Självklart färgsätter man efter eget tycke. Traditionellt sett är färgpaletten i ett lantligt kök neutrala och jordnära men inte sällan letar sig de engelskt gröna eller de mustigt blå in och sätter en extra känsla i den lantliga stilen.

Varför inte blanda kulörer? För att skapa ett djup och och mer spännande uttryck, kan mörkare toner som olivgrönt, marinblått eller grått användas som accentfärger, till exempel på köksön eller skåpsluckorna.

Detaljer och Inredning

Blanda gärna stängda skåp med öppna hyllor och glasdörrar. Om möjligt- mixa gammalt med nytt. Det skapar en levande miljö och påminner ofta om köken från förr.

Texturer och Tyger

Textilier som bomull, linne och jute är vanliga i lantliga kök. Randiga eller rutiga gardiner, kökshanddukar och bordslöpare ger en hemtrevlig touch som kompletterar de naturliga materialen.

Funktionella Element

Ett lantligt kök har ofta en stor köksö eller breda arbetsbänkar, vilket gör det lättare att laga mat tillsammans och skapa en social mötesplats.