ISH-mässan fick en stark comeback som VVS-branschens ledande event efter fyra års paus med drygt 150 000 besökare från 154 länder.

Trendspaning på ISH 2023: Framtidens badrum

I en sociopolitisk miljö blir sanitets- och VVS-sektorn allt viktigare. Därför kändes världens ledande branschmässa, ISH i Frankfurt, extra angelägen. Särskilt när eventet normalt äger rum vartannat år och pandemin fick oss att behöva vänta dubbelt så länge. Purus summerar fem tydliga trender.

1. Fler pratar hållbarhet, energibesparing och cirkulär design

Utöver designaspekter var ett av mässans fokusämnen hållbarhet. Ett konkret tecken var att större regnduschar gett vika för mer normalstora takduschar. Men även om det fanns guldkorn var känslan att de flesta av utställarna fortfarande har en lång väg kvar för att genuint bidra till en bättre värld. Fjärran produktion med långa transporter eller enorma badkar rimmar varken med hållbar produktion eller låg vattenförbrukning.

Samtidigt som hållbarhetskraven ökar, är det fortfarande en utmaning att hitta material som både håller för våtrum och är slitstarka över tid. Förmodligen är det ofta mer hållbart att använda till exempel plast framför biomaterial, om det gör att produkten håller i decennier utan att behöva renoveras eller bytas ut.

1. Fler pratar hållbarhet, energibesparing och cirkulär design

2. Rostfri inredning och beröringsfritt även hemma

Rostfritt stål har hitintills mest synts i offentliga anläggningar som simhallar, storkök eller vårdmiljöer. Framöver kommer rostfritt mer in i privata badrum, om ISH får vara vägvisare.

Det fanns fler tecken på att gränsen mellan offentlig och privat miljö suddas ut. Från att vi numera vant oss vid hygieniskt beröringsfria tvättställsblandare på offentliga toaletter, ses dessa alltmer som ett smart val även hemma. Du slipper komma ihåg att stänga kranen under tandborstningen för att spara vatten och behöver inte polera kranen lika ofta.

Handtagslösa dörrar som känner av om det är ledigt eller upptaget med automatisk dörröppning kanske dröjer innan de syns i hemmen, liksom blandare med ”3-i-1”, där både tvål, vatten och lufttork är integrerade. På samma sätt tror vi att det fortsatt är svårt för de multitekniska WC-stolarna, som funnits i många år i Asien, att ta plats i nordeuropeiska hem. De många funktionerna (där en av dem hade integrerad ”odörextraktion”) som styrs med fjärrkontroll ser ut att kräva en tvådagarskurs före användning.

2. Rostfri inredning och beröringsfritt även hemma

3. Runda pelartvättställ och oversize speglar

Det verkade som att flera designers slutat med att maximera förvaring i kommoder under tvättstället för att i stället låta tvättstället ta plats som ett solitärt cylinderformat smycke. Förvaringen löser man hellre med kompletterande och rymliga skåp på motsatt vägg.

Det runda formspråket möter även oundvikligt din blick när du tvättar händerna i framtidens badrum. De runda speglarna tar ut svängarna ännu mer, åtminstone så långt som väggytan tillåter, vilket får rummet att upplevas dubbelt så stort.

3. Runda pelartvättställ och oversize speglar

3. Fler runda pelartvättställ och oversize speglar

4. Badrum som även fungerar som vardagsrum

Pandemins perioder av karantän och hemarbete har satt sin tydliga prägel på framtidens badrumsinredning. Hemmet är vår borg, en trygg zon i en ängslig värld. Eftersom vi spenderar mer tid hemma går rummens användningsområden i högre grad om lott.

Kontoret är numera ett med köket. TV och badkar har plats i sovrummet. I badrummet flyttar med fördel såväl klädskåp som en tjock, mysig matta in. Därmed ges alla familjens medlemmar möjlighet att dra sig tillbaka i något av hemmets rum när de vill vara i fred.

4. Badrum som även fungerar som vardagsrum

5. Djärvare färger som piggar upp

I vår senaste trendspaning från höstens mässa i Bologna dominerade pastellfärgerna. Framöver skruvas det upp för färgvolymen. Färg är livsbejakande och kan muntra upp en grå vardag när du vill rå om dig själv lite extra.

Håll med om att det ser frestande ut att tvätta händerna i ett tvättställ som liknar en karamell – kanske matchad med en färgglad golvbrunnssil?!

5. Djärvare färger som piggar upp