Gå direkt till innehåll
Pure Paca Pläd är en handvävd, vacker och fluffig dröm i 100 procent svensk alpackaull.

Pressmeddelande -

Pure Paca lanserar exklusiv pläd av svensk alpackaull i samarbete med tongivande designern Nina Starck

Lagom till säsongsbytet vinter/vår lanseras Pure Paca Pläd – en handvävd, vacker och fluffig dröm i 100 procent alpackaull. Alpackapläden är len, värmer och andas. Den passar lika bra i soffan som en sval kväll utomhus. All tillverkning sker i Sverige med den mest exklusiva svenska alpackaullen. Pläden är ett tillskott i Pure Pacas utbud av bäddprodukter inom premiumsegmentet, och bakom plädens stilenliga design står tongivande Nina Starck.

Pure Paca är ett premiumvarumärke med svensktillverkade bäddprodukter av svensk alpackaull. År 2022 lanserades de första produkterna, kuddar och täcken, och nu utökas sortimentet med en ovanligt exklusiv pläd: Pure Paca Pläd. Pläden tillverkas i Sverige av 100% svensk alpackaull och är handvävd. Plädarna är därmed ett genuint hantverk av högsta kvalitet, med en garanterat etisk produktion i alla led.

Alpackan anses ha världens finaste ullfiber. Med nyheten Pure Paca Pläd i sortiment kan Pure Paca erbjuda en pläd som verkligen tar vara på alpackaullens egenskaper, både visuellt och funktionellt.

- Ofta används alpackaullen i en ullmix för att tillverka tunna plagg, tunna plädar och lätta halsdukar, då alpackaullen är både exklusiv och håller värmen även i tunna lager. Med Pure Paca Pläd ville vi gå all in och kosta på oss en fyllig pläd i 100 procent alpackaull. Den ska ge känslan av att svepa in sig i ett mjukt och varmt ullmoln, säger Åsa Ragnarsson, vd och grundare av Pure Paca.

Samarbete med designern Nina Starck
Pure Paca Pläd bjuder på ett tidlöst och harmoniskt mönster i fyra sobra toner och med flätade fransar för ett vackert avslut. Alpackans ull finns naturligt i cirka 22 olika färger. Till Pure Paca Pläd har färgerna vit, brun, fawn och grå valts ut för att matcha de flesta interiörer och tillfällen. Detta gör att Pure Paca Pläd kan användas både som en vacker design accessoar i hemmet och en värmande pläd.

Bakom designen av Pure Paca Pläd står Nina Starck, som tidigare har haft nyckelposter inom design på flera av Sveriges mest välkända modekedjor. Valet föll på Nina eftersom hon har en osviklig känsla för kvalitet och gångbar design.

- Att en pläd är rutig är klassiskt. Jag ville göra tartanrutan riktigt stor. Det händer något fint när man använder en klassiker på nya sätt. Resultatet blir igenkänning, med en ny twist och med bibehållen harmoni. Att ullen sen inte är infärgad utan är alpackans egna vackra toner, är ju magiskt! Det här är en pläd att älska länge. Att vi även har hittat Sveriges kanske bästa vävare, är ju pricken över i:et i lyxighet, säger Nina.

Fakta: Pure Paca Pläd
Material och tillverkning: Pure Paca Pläd är tillverkad i Sverige av 100% svensk alpackaull. Alla plädar är handvävda och unika i sitt uttryck. De kännetecknas av högsta kvalitet, med en garanterat etisk produktion i alla led.
Storlek: 110 x 150 cm
Tvätt: Endast kemtvätt. Alpackaullen är naturligt smutsavvisande vilket gör att den inte behöver tvättas särskilt ofta. För uppfräschning brukar det räcka med att vädra pläden utomhus, gärna när det är lite fuktigt. Vintertid fungerar det också att lägga pläden i ren snö och borsta lite lätt. Stryk på låg temperatur. Torktumla ej. Använd ej blekmedel.
Pris: 8 500 kr

Pure Paca Pläd finns till försäljning via www.purepaca.com från och med den 21 februari.

Snabbfakta: alpackaullens fördelar

• Allergivänlig det ibland allergiframkallande fettet lanolin som finns i fårull, saknas nästan helt i alpackaull
  • Mjuk, kliar och sticks inte alpackaullens fibrer är släta, vilket gör att de varken kliar eller sticks
  • Andas i alpackans fibrer finns små luftfickor, vilka gör att materialet andas maximalt och håller en behaglig temperatur - aldrig för varm eller för kall