Psoriasis och skönhetsvård

Psoriasis och skönhetsvård

Kan man sminka över utslag i ansiktet? Går det att tatuera sig när man har psoriasis? Hur fungerar psoriasis med nagelförlängningar och hur gör man med extensions? Det är frågor som kanske inte är de första man vill ta med sin läkare ... Ändå är det säkert många - speciellt om man fått sin diagnos nyligen - som undrar.

Make up
Psoriasis sätter sig inte så ofta i ansiktet. Tunnare utslag kan döljas med foundation eller täckande kräm. Många ansiktsprodukter innehåller även hög solkyddsfaktor (ofta mellan 15 till 30) och det fungerar inte så bra i fall man går på ljusbehandling för just psoriasis i ansiktet. Sådan hudkräm måste tas bort med någon form av ansiktsrengöring och vatten (enbart vatten räcker inte) före behandling.

Krämer och salvor
Normalt till vardags smörjer man sig oftast med feta och avfjällande krämer av olika slag. De brukar som regel inte vara så väldoftande utan i bästa fall rätt neutrala. Att ha psoriasis innebär inte att man är mer allergisk än folk i allmänhet. Det finns därför inga medicinska hinder mot att använda lyxiga och väldoftande hudprodukter om man vill - bara man har kläm på att de inte kan ersätta den vanliga smörjningen.

Hår
Rent generellt ger psoriasis i sig inte håravfall. Däremot kan obehandlad psoriasis med tjocka fjäll nöta av hårstråna.
Fjällar man av hårbotten med någon fet kräm så är det enklare att få bort den om man först masserar in schampot i torrt hår och sedan sköljer med vatten.

Psoriasis i hårbotten är inget hinder för att färga eller permanenta håret - där- emot kan det svida i skalpen om man har otur. Har man psoriasis som kryper fram i pannan eller nacken kan man be frisören sätta på en fet kräm så att inte färgen fastnar i huden. Att göra hårförlängningar, s k extensions, går alldeles utmärkt.

Naglar
Nagelpsoriasis kan göra att nageln blir förtjockad och gropig. Den kan också släppa och resa sig från nagelbädden.
En skicklig hand- och fotterapeut kan slipa ned och snygga till psoriasisnaglarna. Att använda nagellack går bra. Det finns heller ingenting som hindrar att man gör nagelförlängningar, men man måste vara medveten om att de troligen inte sitter kvar lika länge som på en frisk nagel.

Massage
Kan man gå på massage trots att man har fullt med psoriasis på kroppen eller om man har ont i lederna?
Ja absolut - det finns inga medicinska hinder för det.

Ansiktsbehandling
En del av de ansiktsbehandlingar som erbjuds, bygger på en effektivare och djupare rengöring, mekaniskt eller kemiskt, än vad man kan göra själv. All ”skada” i huden kan irritera och trigga psoriasis att just sätta sig där. Har man därför en aktiv psoriasis - framförallt om den sitter i ansiktet - ska man vara lite försiktig. Ett tips kan vara att först pröva på ett mindre område och inte börja direkt med ”full face treatment”.

Spray tanning
Spray tanning brukar inledas med att man peelar huden - se stycket ovanför vad som kan hända då om man är för hårdhänt eller har otur. Det finns också en risk att färgen sätter sig i torra psoriasisfläckar och blir mörkare där. Är man orolig för det, kan man sätta på en fet kräm som skyddar utslagen under behandlingen, ta bort den och sedan för hand färga de områdena med en ljusare färgblandning. Använd aldrig spray tan om hudytan är trasig, d v s om du har sår eller har kliat sönder huden.

Tatueringar och piercingar
Psoriasis sätter sig som sagt gärna i skadad hud. De flesta hudläkare brukar därför avråda från att man tatuerar eller piercar sig. Vissa tatueringsfärger kan ge allergiska besvär (värst är purpurfärgen) och vissa innehåller metallpigment, som kan störa medicinska utredningar, som t ex magnetröntgen. Dessutom kan färgen ”flyta ut” om man drabbas av psoriasis i själva tatueringen. Det kan också gå alldeles utmärkt, men man måste vara medveten om riskerna.

Botox och fillers
Här finns det inte så många riktlinjer. Att använda botox mot t ex rynkor i pannan innebär troligen samma risk för biverkningar som för vem som helst. Med andra ord - psoriasis borde i sig inte innebära något hinder.

Så kallade fillers, d v s hyaluronsyra, som injiceras för att släta ut rynkor eller förstora läppar, marknadsförs under flera namn. Här går åsikterna i sär - enligt vissa källor går det bra att använda fillers vid psoriasis så länge man inte injicerar dem där huden är infekterad eller inflammerad (t ex där man har utslag). Enligt andra källor kan personer med psoriasisartrit reagera mot innehållet. Det är - som alltid - klokt att vara försiktig och tänka efter innan man provar något nytt.

Psoriasisföreningen i Stockholms län är en ideell förening utan vinstsyfte. Vi arbetar för att underlätta för personer med psoriasis att leva ett fungerande vardagsliv, med så god livskvalitet som möjligt.

Sedan 1973 har föreningen, på uppdrag av Stockholms Läns Landsting, bedrivit öppen hudsjukvård. Omkring 5 400 patienter får varje år sin nödvänliga vård på någon av våra mottagningar i Stockholms län. Det gäller inte bara personer med psoriasis. Det kan också handla om människor med olika typer av eksem, klåda, vitiligo, ichtyos - ett 40-tal olika diagnoser som är hjälpta av ljusbehandling. Psoriasisföreningen är därmed en av landets största vårdgivare inom sitt område.