Livsmedelsföretaget Protos Hållbarhetsrapport 2023. Foto: Protos

Innovativa livsmedel, metanreducering och plastminskning: Protos visar vägen i ny rapport där varje måltid är viktig

Livsmedelsföretaget Protos har idag lanserat sin hållbarhetsrapport för 2023 som både blickar framåt och sammanfattar de betydande framsteg som gjorts under det gångna året. Trots en utmanande omvärld och lågkonjunktur har företaget lyckats driva viktiga projekt och investeringar för att stärka sitt hållbarhetsarbete.

– Trots en utmanande omvärld har vi lyckats ta flera viktiga projekt i mål och samtidigt investerat i nya. Vi har ökat omsättningen, vilket visar att våra kunder gillar det vi gör och vårt sätt att arbeta, säger Protos vd Thomas Östlund.

I rapportens förord betonar Thomas Östlund företagets engagemang för hållbar utveckling och kvalitetsmat.

– Vi vill att människor ska kunna välja den bästa maten i varje enskild situation. Att välja rätt mat är en handling som har lika stor betydelse för individens välmående som för en hållbar framtid - varje måltid är viktig, säger Thomas Östlund.

Bland årets viktigaste initiativ framhävs följande:

100% fossilfria transporter
Protos har ställt om alla sina transporter till fossilfria drivmedel och anslutit sig till CarbonLoop. Detta innebär att företaget under 2024 kommer att ha 100% fossilfria in- och uttransporter, vilket avsevärt minskar deras utsläpp.

Metanreducerat kött
Genom ett pilotprojekt med Volta Greentech och Axel Johnsongruppen har Protos utvecklat metanreducerat kött genom algtillskott. Pilotprojektet möttes av ett stort intresse såväl i medier som från marknaden och bekräftade tidigare värden med en metanreducering på upp mot 90 %.

Hållbar vardagsnutrition
Det treåriga Vinnovaprojektet "Hållbar vardagsnutrition" har resulterat i en växtfärs baserad på ekologiska svenska råvaror som gråärt, quinoa och sockertång med ett av marknadens lägsta klimatavtryck på 0,4-0,5 kg CO2e/kg som finns att köpa hos stora grossister inom foodservice under nya varumärket Smak av Svea.

Minskad plastförbrukning
Protos arbetar med att utveckla nya förpackningar som kommer att finnas i butik under 2024 och som minskar plastanvändningen betydligt och gör det enklare för konsumenter att återvinna.

Nytt ekologiskt varumärke
Företaget lanserar varumärket Smak av SVEA för livsmedel baserade på både animaliska och växtbaserade råvaror. Denna nya produktlinje är nu tillgänglig hos stora grossister och planeras även för dagligvaruhandeln under 2024.

Hållbara måltider

Förvärvet av matkasseföretaget Ecoviva förstärker Protos hållbarhetsprofil och gör att företaget nu täcker hela värdekedjan från jord till matbord.

Protos strävar efter att erbjuda mat som både smakar och gör gott, med så låg resurspåverkan som möjligt. Företagets arbete för en hållbar framtid är en central del av dess strategi och man fortsätter även att driva utvecklingen inom livsmedelsindustrin.

Läs hela hållbarhetsrapporten här.

caroline.lagersparre.rydberg@protos.se

Det nybildade livsmedelsföretaget Protos har cirka 160 anställda och omsätter 1,1 miljard kronor. Verksamheten bedrivs i Visby och i Solna. Företaget är känt bland annat för sitt regionala varumärke ”Smak av Gotland” och är även störst i Sverige på KRAV-kött. Protos bedriver nu ett flertal utvecklingsprojekt med målet att fortsätta vara Sveriges intressantaste livsmedelsföretag.

Regioner