Stor affär blir ännu större

I slutet av 2013 tog Proton Caretec i Skillingaryd hem avtal om leverans av patientsängar till Landstinget Blekinge. Det gjordes i hård konkurrens med de största aktörerna i branschen, såväl  nationellt som internationellt.

Den säng Landstinget Blekinge valde är Proton P2 som är en ny generation patientsäng vilken lanserades i maj 2013. En av flera saker som utmärker Proton P2 är flexibiliteten som möjliggör flera val för kunden med anpassningar utifrån många vårdenheters olika önskemål.

Unikt för avtalet i jämförelse med de flesta upphandlingar idag var en garanterad volym om leverans av 150 sängar i direkt anslutning till avtalsstart. Affären med 150 sängar har nu vuxit till 400 sängar och eventuellt blir det ännu fler innan året är slut.

- Det är en fantastiskt rolig affär! Naturligtvis för att den har ett stort värde (ca 8 MSEK) och att kunden valt vår produkt utifrån dess kvaliteter och inte enbart på grund av ett lågt pris. Men också samarbetet vi har med kunden och andra berörda samarbetspartners för att totalt sett göra det här till en lyckad leverans, säger Markus Carpvik, VD för Proton Caretec.

Under större delen av våren 2014 går varje vecka en lastbil med sängar från Proton Caretecs fabrik i Skillingaryd till Landstinget Blekinge. I anslutning till varje leverans kommer hjälporganisationen Human Bridge med sin lastbil för att hämta upp landstingets gamla sängar. Dessa sängar skickas sedan vidare till Jimma i Etiopien, där de blir ett stort bidrag till ett sjukhus som just nu byggs och kommer inrymma totalt 640 sängplatser.

Landstinget Blekinge har tillsammans med Proton Caretec gjort ett mycket bra upplägg för implementeringen av nya produkter. Flera hundra personer som är berörda av att arbeta med de nya sängarna får både information om upphandlingen och utbildning i hur deras nya arbetsredskap Proton P2 fungerar.

Proton Caretec utvecklar enkla, kvalitativa och innovativa lösningar med sängen i fokus för olika typer av vårdmiljöer. Vi är en av de äldsta och mest välrenommerade aktörerna på den nordiska marknaden. Med den goda vården som utgångspunkt och vårdpersonalens bästa för ögonen utvecklar och tillverkar vi lösningar för sjukhus, vårdhem och äldreboenden. Totalt omsätter vi 45 MSEK och har 22 medarbetare. Proton Caretec är en del av Proton Group, en privatägd industrikoncern med företag i fem affärsområden. Läs mer om oss på www.proton.se