Armaturerna i garaget är grupperade sektionsvis och kommunicerar i nätverk via bluetooth. Foto: @larseva

Proton Lighting: Smart ljusstyrning i parkeringsgarage

I det centralt belägna parkeringsgaraget i Malmö sitter numera en intelligent belysningslösning med 630 armaturer Naiad G3 från Exaktor.
Garaget är öppet dygnet runt och sträcker sig över fem plan plus en källarvåning och samtliga armaturer är grupperade och styrda med hjälp av Exaktor Smart Dali.

– Den gamla belysningen bestod av äldre lysrörsarmaturer som lyste dygnet runt, berättar Rickard Bengtsson, säljare för varumärket Exaktor by Proton Lighting. Trots det upplevdes garaget som väldigt mörkt. I samband med vår ljusplanering för lokalerna passade vi även på att ändra placeringen av armaturerna så att de följer gångstråken och körstråken.

– Bilderna före och efter installationen talar för sig själva – det är bara positivt!

Armaturerna är grupperade sektionsvis och kommunicerar i nätverk via bluetooth. Belysningen är aldrig helt släckt utan dimras vid frånvaro ned till 30%. När besökaren går genom garaget tänds belysningssektionerna upp till 100% och genom att sektionerna då överlappar varandra skapas en tryggare ljusmiljö.

Rickard Bengtsson

Distriktssäljare Exaktor Skåne

Födelsedagstårta på sommarfikat i Värnamo när Exaktor har jubileum.

Från lysrör till smart belysningsteknik – Exaktor fyller 75 år!

​Stoltheten över Proton Lightings varumärke är stor. Exaktor är en pigg och vital 75-åring som utvecklats till en kompetent belysningsleverantör. Framgången bakom varumärket Exaktor förklarar vd Torbjörn Zinn med ett ord – personalen. Extra lyskraft ger även den svenska tillverkningen. Kunderna uppskattar möjligheten till förhållandevis små volymer, hög kundanpassning och korta leveranstider.

En bra ljusplanering med stolparmaturen exStreet har gjort att omkringliggande stugor nu slipper störas av besvärande ljus.

Proton Lighting: Bättre belysning och halverad elkostnad för stugområdet

När stugområdet i Halmstad inventerade utomhusbelysningen insåg man att en uppdatering behövdes. Belysningen var gammal och den gemensamma parkeringen hade mörka och tråkiga partier. I slutet av 2019 installerades stolparmaturen exStreet från Exaktor på parkeringen och övriga armaturer fick nya LED-ljuskällor. Nu har stugområdet fått ett bättre ljus samtidigt som elförbrukningen nästan halverats.

Pendlade armaturen Beam G2 från Exaktor lyser upp stallgång och hästboxar i det nybyggda stallet.

Proton Lighting: Hästar i världsklass med småländsk belysning

​På gården Borelund i Skåne finns numera ett häststall i världsklass. Utrustad med totalt 18 boxplatser ståtar det nybyggda stallet även med en interiör utöver det vanliga. Här kommer belysningen från småländska Exaktor verkligen till sin rätt. – Målet var att installera en belysning med hög kvalitet och som är enkel att sköta och hantera för verksamheten, säger Andreas Holkkola från Tema Elektro

För att göra om en lagerlokal till butik krävs ett bra ljus med riktigt bra färgåtergivning. Valet föll därför på en allmänbelysning med Tage, en bredstrålande armatur från Exaktor med riktigt bra färgåtergivning CRI90 som tillverkas i Värnamo.

Proton Lighting: En förvaringslokal för limousiner har förvandlats till försäljningshall för båtar

Gestrike Marincenter i Sandviken säljer båtar av märkena Silver, Terhi och Micore. För att skapa en bra försäljningsmiljö för deras båtar krävs ett bra ljus med riktigt bra färgåtergivning. Valet av belysning föll på bredstrålande armaturen Tage WIB90 med färgåtergivning CRI90. Tage tillverkas i Värnamo i flera varianter med olika typer av ljusspridning och ljusstyrning.