Liten insats gav stor effekt!

I en undersökning på Karolinska Universitetssjukhuset fann Proformia att en enkät följd av individanpassade råd förbättrade hälsan med 21 % och produktiviteten med 3.2 %.

I en undersökning på Karolinska Universitetssjukhuset deltog 21 personer. De besvarade en hälsoenkät vid 3 tillfällen under ett år. Enkäten tog upp områden som arbetsbelastning, livsstil, prestationsförmåga, förändringsvilja mm. De fick individuell feedback och stöd i digital form.

Denna undersökning visar att det med små medel går att förbättra upplevd hälsa hos en grupp medarbetare. Innan undersökningen upplevde endast var femte deltagare en god hälsa. Efter ett år gör nästan hälften av gruppen det, samtidigt som produktiviteten har ökat med 3.2 %. Som orsak till förbättringen anges ändrat sätt att arbeta, bättre livsstil och förändrade faktorer i privatlivet.

• aktiv livsstil
  • formgivaren
  • hälsofrämjande
  • må bra
  • livsstil
  • sjuknärvaro

Proformia Hälsa AB är ett strategiskt hälsoföretag som ökar den verkliga frisknärvaron genom att identifiera, analysera och eliminera riskfaktorer som kan leda till ohälsa. Med över tio år på marknaden har ett 100-tal företag blivit goda referenser av våra produkter och tjänster. Läs mer på www.proformia.se

Susanne Colliander

Presskontakt Delägare och marknadsansvarig 070-7968355

Erland Colliander

Presskontakt VD 070-7968366

Gör friskvården obligatorisk på arbetsplatsen!

- Friskvården når inte fram till de medarbetare som har störst behov. Oftast är det personer som redan lever sunt som använder sig av friskvården medan personer som riskerar att få arbetsskador och försämrad hälsa inte gör det. Därför bör friskvården göras obligatorisk med anpassade aktiviteter utifrån medarbetarnas unika situation, säger Erland Colliander, läkare och VD för Proformia Hälsa.