Här är Sveriges bästa barnreportage

Nu står det klart att 2011-års journalistpris ”Med barnets ögon” går till Susanne Edmark, Phil Poysti & Jocke Söderqvist för ”Drömmar om ett leende”, TV4 samt Maria Zamore för en artikelserie om barns utveckling under det första levnadsåret i Vi Föräldrar. Prisutdelningen äger just nu rum på Pressklubben i Stockholm.

År 2004 instiftade Pampers journalistpriset, ”Med barnets ögon”. Syftet med priset är att belöna journalistiska reportage som på ett populärvetenskapligt sätt skildrar det lilla barnets (0-6 år) olika utvecklingssteg, tillvaro och värld.

Juryn har i år valt att fördela prissumman enligt följande:
Susanne Edmark, Phil Poysti och Jocke Söderqvist tilldelas första delen av journalistpriset (30 000 kr).

Juryns motivering lyder: Med stor öppenhet och stark inlevelse lyckas Susanne Edmark, Phil Poysti och Jocke Söderqvist i programserien Drömmar om ett leende berätta om ett vardagligt och oändligt viktigt biståndsarbete. Barnets perspektiv är konsekvent och som åskådare kommer vi nära både patienter och personal, var och en skildrad med djup respekt, och känner plötsligt i vår egen hud att världen är en djupt orättvis plats, men ändå en plats med stora möjligheter för den som genom ett medicinskt ingrepp får ett helt nytt liv.

Andra delen av priset (20 000 kr) går till Maria Zamore.
Juryns motivering lyder: I en serie artiklar berättar Maria Zamore mycket levande och med stort engagemang om det nyfödda barnets utveckling under det första levnadsåret. Hon lyckas på ett överraskande sätt tränga in i det lilla barnets sinne och skildra dess psykiska, sociala och mänskliga utveckling. Dessutom berättar hon om ny forskning på området och ger röst åt många föräldrars iakttagelser, allt med lätt hand och i mycket välformulerade texter.

– Det var imponerande hög kvalitet på samtliga bidrag i år. Intresset för att skriva om det lilla barnets värld har ökat sedan priset instiftades, vilket är mycket glädjande, säger Majgull Axelsson, författare och juryordförande.
Antalet artiklar som benämner barnets perspektiv i svensk media har mer än fördubblats, i en jämförelse mellan åren 2003 och 2011, enligt medieanalysföretaget Mediapilot.*

Juryn består av:
Majgull Axelsson, författare (ordförande)
Mikael Norman, professor och barnläkare
Pia Risholm Mothander, universitetslektor i utvecklingspsykologi
Gudrun Abascal, chefsbarnmorska BB Stockholm
Göran Harnesk, generalsekreterare BRIS
Sharon Jåma, journalist

För mer information kontakta:
Anna Rudels, kommunikationsansvarig P&G, telefon: 08-52 80 81 52, e-post: rudels.a@pg.com

År 2004 instiftade Pampers journalistpriset, ”Med barnets ögon”. Syftet med priset är att premiera och uppmuntra journalister och media att allsidigt spegla viktiga frågor om det lilla barnet. Priset delas ut för femte gången och ska belöna journalistiska reportage som på ettpopulärvetenskapligt sätt skildrar det lilla barnets (0-6 år) olika utvecklingssteg, tillvaro och värld.

*En kvantitativ sökning utförd i november 2011 av medieanalysföretaget Mediapilot.

På bilden syns Susanne Edmark, Jocke Söderqvist, Phil Poysti från TV 4 och Annika Ortmark som tog emot priset för Maria Zamore på Vi Föräldrar.

TV4´s dokumentär kan du se på (under första veckan i december 2011):

Maria Zamores artikelserie finns i PDF, under relaterade dokument.