Priveq - ny tillväxtpartner för Danfo

Danfo, som erbjuder kundanpassade offentliga toaletter samt tillhörande tjänster, tar in Priveq Investment (”Priveq”) som tillväxtpartner för framtiden. Företagsledning och styrelseledamöter kommer att ingå i ägargruppen. Danfo har under 40 års tid byggt en stabil plattform med installationer i ett flertal länder och repetitiva intäkter i form av service och underhåll. I och med partnerskapet med Priveq skapas förutsättningar för fortsatt tillväxt på befintliga och nya marknader.

Danfo designar och tillverkar offentliga toaletter och erbjuder helhetslösningar i form av produkt, service och underhåll till kunder i ett flertal länder. Bolaget som grundades 1969 omsätter idag ca 180 MSEK med god lönsamhet. Danfo har 140 anställda med huvudkontor och produktion i Nora, strax utanför Örebro. Bolaget har en bred internationell kundbas som huvudsakligen utgörs av kommuner, uthyrningsbolag och utomhusreklamföretag.

”Vi är mycket nöjda med att få in Priveq som ny partner i Danfo och vi ser fram emot att tillsammans utveckla och växa Danfo till förmån för kunder och medarbetare på befintliga och nya marknader” säger Mikael Magnusson, VD i Danfo.

”Vi har under lång tid följt Danfos fina utveckling och vi är mycket glada över att få förtroendet att ingå ett långsiktigt partnerskap med Danfo och att tillsammans med medarbetarna utveckla bolaget vidare. Danfo har på ett framgångsrikt sätt utvecklat ett helhetserbjudande till sina kunder innefattande produkter med högt designinnehåll samt service och underhåll som visat sig attraktivt för kunder i Sverige men även internationellt”,säger Karl-Johan Willén, Partner och investeringsansvarig på Priveq.

I samband med affären kommer Lars-Åke Rydh att tillträda som styrelsens ordförande. Lars-Åke Rydh har en bakgrund som VD för förpackningsföretaget Nefab, ett bolag där Priveq var delägare i närmare tio år. Ny i styrelsen blir även Keith Fransson som framför allt arbetat inom utbildningssektorn, senast som VD för Hermods.

För ytterligare information kontakta:

Karl-Johan Willén, Partner och investeringsansvarig, Priveq

karl-johan.willen@priveq.se

Mikael Magnusson, VD Danfo

Tel. +46 (0)587-861 15

mikael.magnusson@danfo.se

Om Danfo

Danfo, med huvudkontor i Nora, erbjuder kunder skräddarsydda helhetslösningar inom offentliga toaletter innefattande produkt, service och underhåll. Bolaget har långa relationer med sina kunder som huvudsakligen utgörs av kommuner, uthyrningsbolag och utomhusreklamföretag. År 2015 omsatte bolaget ca 180 MSEK och hade 140 anställda i Sverige, Norge, Danmark, Storbritannien samt Mellanöstern.

För ytterligare information se www.danfo.se.

Om Priveq Investment
Priveq Investment har under mer än 30 år investerat i lönsamma tillväxtbolag. Affärsidén är att skapa värde genom långsiktiga investeringar och ett aktivt ägarskap i onoterade tillväxtföretag. Totalt har sedan starten närmare 3,5 miljarder kronor investerats, vilket innebär att Priveq och dess medarbetare genomfört 116 investeringar samt lotsat 24 portföljbolag till en börsnotering. Nuvarande portfölj består av 13 bolag med en sammanlagd omsättning på totalt ca 6 miljarder kronor och med ca 1.700 anställda. Exempel på nuvarande portföljbolag är 21 Grams, Crem International, El-Björn, House of Ports, Internatural (Kung Markatta) och QleanAir Scandinavia. Bakom Priveq Investment står i huvudsak ett antal långsiktiga, institutionella pensionsförvaltare i Norden och Europa. Exempel på investerare är Skandia Liv, Fjärde AP-fonden, Kommunal Landspensjonskasse (KLP) samt Europeiska Investeringsfonden (EIF).

För ytterligare information, se www.priveq.se.