Priveq Investment säljer NRI Group till Profura Industri

Priveq Investment IV (”Priveq”) har tillsammans med övriga ägare avyttrat Nordic Room Improvement (”NRI”) till det svenska handelsföretaget Conventium, ett helägt dotterbolag till Profura Industri. NRI har under Priveqs ägarperiod genomfört flera förvärv och centraliserat logistik och företagsledningstjänster för hela koncernen.

NRI är en koncern som utvecklar, marknadsför och säljer interiör-, exteriör- och renoveringsprodukter till konsumenter och proffs i Norden. Verksamheten bedrivs i huvudsak under tre egna varumärken - Lundbergs, JABO och Duri som har marknadsledande positioner inom sina respektive produktsegment. Koncernen har cirka 70 anställda och omsätter cirka 350 MSEK.

Under Priveqs ägarperiod har NRI genomfört förvärvet av JABO, ett ledande varumärke inom exteriörprodukter såsom staket, skärmar och friggebodar. Ett gemensamt logistikcentra har etablerats i Tranemo som hanterar samtliga NRI:s produkter. Kakel- och murtillbehörsföretaget KGC förvärvades 2016 och såldes för två år sedan till Bergman & Beving.

”NRI har skapat en effektiv gemensam plattform inom logistik, inköp, marknad och IT. Ledningen har gjort ett utmärkt jobb under denna process och skapat förutsättningar för en fortsatt tillväxt. Vi önskar dem lycka tillsammans med den nya ägaren”, säger Karl-Johan Willén, partner på Priveq Advisory AB, rådgivare till Priveq Investment IV samt avgående styrelseledamot i NRI.

"Jag uppskattar vårt nära samarbete med Priveq. Tillsammans har vi byggt en struktur och effektivitet som nu ligger till grund för att utveckla våra starka varumärken. Vi är glada över att få fortsätta utveckla NRI tillsammans med Profura och ser med spänning fram emot de närmsta åren", säger Lars Andréason, VD för NRI, i en kommentar till affären.

Övertagandet, som förutsätter konkurrensmyndighetens godkännande, beräknas ske den 1 april 2021.

För ytterligare information kontakta:

Karl-Johan Willén, Partner och investeringsansvarig, Priveq Advisory
karljohan.willen (at) priveq.se

Lars Andréason, VD, Nordic Room Improvement
Tel. + 46 (0)702 61 62 29
lars.andreason (at) nrigroup.se

Om NRI

Nordic Room Improvement är en koncern som utvecklar, marknadsför och säljer interiör-, exteriör- och renoveringsprodukter till konsumenter och proffs i Norden. Verksamheten bedrivs i huvudsak under tre egna varumärken - Lundbergs, JABO och Duri som har marknadsledande positioner inom sina respektive produktsegment. Koncernen har cirka 70 anställda och omsätter cirka 350 MSEK.

För ytterligare information, se www.nrigroup.se

Om Priveq Investment
Priveq Investment har under mer än 35 år investerat i lönsamma tillväxtbolag. Affärsidén är att skapa värde genom långsiktiga investeringar och ett aktivt ägarskap i onoterade tillväxtföretag. Priveq har fram till idag förvaltat över 8 miljarder kronor och har tillsammans med dess medarbetare genomfört 131 investeringar samt lotsat 28 portföljbolag till en börsnotering. Nuvarande portfölj består, efter avyttringen av Nordic Room Improvement, av 19 bolag och portföljen har en sammanlagd omsättning på totalt ca 4 miljarder kronor och drygt 2 000 anställda. Exempel på våra portföljbolag är CSAM Health, ILT Inläsningstjänst, Danfo, Omegapoint och Ports Group. Bakom Priveq Investment står i huvudsak långsiktiga, institutionella pensionsförvaltare i Norden och Europa. Exempel på investerare är Skandia Liv, Fjärde AP-fonden, Kommunal Landspensjonskasse (KLP) samt Europeiska Investeringsfonden (EIF). Priveq Advisory AB är rådgivare till Priveq Investment fond IV.

För ytterligare information, se www.priveq.se