Priveq investerar i Mediplast

Priveq Investment blir ny delägare i Mediplast AB, ett ledande företag inom förbrukningsartiklar avsedda för sjukvården. Mediplast hade under 2009 en omsättning om cirka 310 Mkr och har uppvisat en stark tillväxt under de senaste åren. I samband med Priveqs investering tillförs även Mediplast kapital för att ytterligare öka expansionstakten. Bolagets nuvarande huvudägare, Procurator AB, kvarstår som långsiktig ägare.

Mediplast bildades 1960 i Göteborg och förvärvades av den nuvarande ägaren Procurator från Althin Medical 1998. Mediplast säljer och distribuerar huvudsakligen förbrukningsartiklar avsedda att användas inom sjukvården. Bolagets verksamhet är inriktat på fyra områden; operations-, sårvårds-, intensivvårds- och Öron-Näs och Hals produkter. Försäljningen i Norden består av såväl egna som andra leverantörers produkter, medan de egna produkterna även exporteras till andra delar av världen. Mediplast har idag egna dotterbolag över hela Norden samt tre produktionsenheter i Italien, Danmark respektive Finland.

”Vi är glada att få in Priveq Investment som ny, aktiv delägare. Vi har en tydlig tillväxtstrategi framöver, bl a genom en fortsatt utveckling av vårt produkterbjudande samt fortsatt expansion på den nordiska marknaden, där Priveq Investment kan tillföra stor erfarenhet och kompetens från andra tillväxtbolag” säger Lars-Erik Rydell, VD i Mediplast.

Priveq Investments ägarandel kommer att uppgå till ca 39 procent. Målsättningen är att, tillsammans med ledning och övriga ägare, inom de närmaste åren förstärka och växa bolaget på den nordiska marknaden med ambitionen att på sikt vara redo för en börsnotering.

”Mediplast är ett lönsamt tillväxtföretag med egna proprietära produkter, etablerad position på nordiska marknaden och goda utvecklingsmöjligheter. Företaget passar vår affärsidé att skapa värdetillväxt genom långsiktiga investeringar och aktivt ägarskap i bolag med börsambitioner” säger Henrik Westfeldt, investeringsansvarig på Priveq Investment

I samband med affären kommer Fredrik Arp, med bakgrund från bl a Volvo Personvagnar, Trelleborg och PLM, att tillträda som styrelsens ordförande. Styrelsens industriella kompetens förstärks även med P.O. Wallström, med bakgrund som bl a VD i KaroBio och Q-Med samt styrelseledamot i Priveqs tidigare portföljbolag Swedish Orphan International. Sedan tidigare är även Conny Karlsson ledamot av styrelsen (ordf. i Swedish Match, ledamot i bl. a Telia Sonera m.m.)

”Sedan 2008 har Mediplast vuxit kraftigt på den nordiska marknaden, både organiskt och genom förvärv. Med ägarförändringen och förstärkningen av styrelsen kommer företaget att stärkas och positionera sig för vidare tillväxt” säger Håkan Roos, huvudägare i Procurator.

Lars-Erik Rydell, VD, Mediplast AB
Tel : +46 – 709 – 46 48 77 alt. 040 – 671 23 00, lars-erik.rydell@mediplast.com

Håkan Roos, huvudägare i Procurator AB
Tel: + 46 – 704 – 45 08 85