Priveq förvärvar Inwido Home Improvement

Priveq Investment Fund IV (”Priveq Fund”) förvärvar, via ett nybildat holdingbolag, Inwido Home Improvement AB (IHI), en ledande leverantör av interiörsprodukter för golv, väggar, trappor samt förvaring, av Inwido AB. Bolagets ledning går samtidigt in som delägare i bolaget. Försäljningen, som är villkorad av berörda myndigheters godkännande, beräknas slutföras under sommaren 2012.

IHI är ett välskött och lönsamt bolag som säljer en rad olika interiörprodukter till golv, väggar, trappor samt förvaring. Verksamheten bedrivs i två bolag under egna varumärken, Lundbergs och Duri, som båda har marknadsledande positioner i Sverige inom sina huvudsakliga produktsegment. Verksamheten har ca 80 anställda och omsättningen 2011 uppgick till 274 Mkr med ett rörelseresultat (EBITA) om 26 Mkr.

”IHI erbjuder ett stort antal högkvalitativa produkter inom interiörslösningar till en bred kundbas. Lundbergs och Duris starka marknadspositioner i Sverige utgör en stabil bas väl rustat för ytterligare expansion i Norden, både organiskt och via förvärv”, säger Karl-Johan Willén, Partner och Investeringsansvarig på Priveq Advisory AB och fortsätter: ”Med vår erfarenhet och kunskap av bolag i samma tillväxtfas och med liknande expansionsmöjligheter är vår förhoppning att vi ska bidra till en framgångsrik utveckling.”

”Vi ser verkligen fram emot att ta del av Priveqs erfarenhet som ägare i över 100 tillväxtbolag. Det kommer att hjälpa oss att ta nästa steg i vår utveckling”, säger Staffan Jehander, VD för Inwido Home Improvement AB.

Karl-Johan Willén, Partner och Investeringsansvarig, Priveq Advisory AB
karljohan.willen@priveq.se

Staffan Jehander, VD, Inwido Home Improvement AB
staffan.jehander@duri.se

Om Inwido Home Improvement
IHI erbjuder inredningsprodukter med kvalitet, unik design och funktion som inspirerar och ger möjligheter till förnyelse i hemmet. Produkterna marknadsförs under varumärkena Duri och Lundbergs och säljs framför allt till återförsäljare inom bygg- färg- och golvfackhandeln samt direkt till professionella golvläggare. Verksamheten har ca 80 anställda och omsätter ca 300 Mkr med god lönsamhet., Bolagets bedriver sin verksamhet i lokaler i Mölndal och Nyköping. www.duri.sewww.lundbergs.com

Priveq Investment (”Priveq”) är ett private equity-bolag med ett totalt kapital om ca fem miljarder SEK under förvaltning i fyra fonder. Affärsidén är att skapa värde genom långsiktiga investeringar och aktivt ägarskap i onoterade tillväxtföretag. Investerare i Priveq Investments fonder är bland andra Skandia Liv, Fjärde AP-fonden, Tredje AP-fonden, Amundi Private Equity Funds, Credit Suisse Customized Fund Investment Group, European Investment Fund (EIF) och KLP. Sedan starten 1983 har Priveq Investment genomfört 107 investeringar och 94 avyttringar samt varit med om att ta 24 bolag till en börsnotering. Exempel på nuvarande portföljbolag är Boomerang, ByggPartner, El-Björn, Mediplast, Ostnor, San Sac, och Vårdapoteket. Rådgivningsbolag till Priveq är Priveq Advisory AB. Ytterligare information finns på www.priveq.se.