Privattandläkarna har ett unikt trygghetspaket för patienten

Genom en överenskommelse med Konsumentverket omfattas patienter hos en av Privattandläkarnas medlemmar av en överenskommelse som innebär ett stärkt konsumentskydd för patienten. Det är en unik överenskommelse mellan Privattandläkarna och Konsumentverket.

För den patient som väljer en av Privattandläkarnas medlemmar, så omfattas behandlingen av Privattandläkarnas trygghetspaket. Den innebär att Privattandläkarnas medlemmar följer:

• Privattandläkarnas unika överenskommelse med Konsumentverket,
  • Privattandläkarnas etiska riktlinjer,
  • samt att patienten har möjlighet att vända sig till Privattandvårdsupplysningen och till Privattandläkarnas Förtroendenämnd.

Överenskommelsen med Konsumentverket reglerar förhållandet mellan vårdgivaren och patienten och tar bland annat upp vårdgivarens skyldighet att informera patienterna om olika behandlingar, att lämna tydliga kostnadsförslag samt att ge garantier.

- Genom att välja en av våra medlemmar omfattas du som patient av ett unikt trygghetspaket. Titta därför efter Privattandläkarnas medlemsmärke eller fråga kliniken om de är medlemmar i Privattandläkarna, säger Lars Olsson, näringspolitisk chef på Privattandläkarna.

Privattandläkarna är en branschorganisation för de privata tandvårdsföretagen i Sverige. Privattandläkarna är en medlemsägd, medlemsstyrd och partipolitiskt obunden organisation. Privattandläkarna företräder cirka 1 400 medlemsföretag. Privattandläkarna arbetar för trygghet, kvalitet och öppenhet i tandvården. www.ptl.se