Vernissage för Goldin+Senneby – Standardlängden av ett mirakel

Vernissage för Goldin+Senneby – Standardlängden av ett mirakel

Den 30 januari öppnar en retrospektiv av den Stockholmsbaserade konstnärsduon Goldin+Senneby på Prins Eugens Waldemarsudde. Duon har under de senaste 10 åren utvecklat en metod för att utforska virtuella världar, offshore-företag, strategier för undandragande och subversiv spekulation. Standardlängden av ett mirakel återaktiverar tidigare verk och omformulerar dem i relation till olika institutioner genom en serie utställningar som sker parallellt under våren.

Genom att låta det konstnärliga fältet möta offentliga institutioner och kommersiella aktörer förskjuts perspektiven för var konsten kan ta plats och vem som är publik. Under våren 2016 gör Goldin+Senneby nedslag på Prins Eugens Waldemarsudde och ett antal andra platser i Stockholm, bland annat Tensta konsthall, Handelshögskolan och Tredje AP-fonden. På Prins Eugens Waldemarsudde visas tre verk med koppling till landskap, mark och ägande. Samtidigt kommer museet visa utställningen Ljusets magi – Friluftsmåleri från sent 1800-tal vilket skapar möjlighet till spännande dialog med Goldin+Sennebys samtidaverk.

De tre verken på Prins Eugens Waldemarsudde är:

A3 The Plot (2015)
En scenmodell i skala 1:10 av en liten tomt i Kent, England, som Goldin+Senneby förvärvat. Med modellen följer konstnärernas lagfart, samt ett manus av författaren Pamela Carter som dramatiserar landområdets skiftande ägandeförhållanden från romartiden till idag. Vid försäljning av verket överlåts även själva marken, vilket adderar ytterligare en scen till dramat.

Not Approved (2011)
Fotografier av landskap tagna av svenska byråkrater. Arbetet tar sin utgångspunkt i en reform genomförd av EU år 2003. Reformen frikopplade jordbrukssubventionerna från produktion, vilket förändrade bondens roll från någon som producerar mat till någon som erbjuder ett öppet landskap. Bilderna i denna serie användes för att göra en estetisk bedömning av kvalitén på landskapet som tillhandahålls av jordbrukarna. Fotografierna visar ett urval av de landskap som inte uppfyller de estetiska normerna för EU-bidrag.

After Microsoft (2007)
After Microsoft återbesöker platsen för standardbilden i Windows XP, en grön kulle med blå himmel och moln som blev den mest distribuerade bilden någonsin. Bilden togs av National Geographic-fotografen Charles O´Rear och såldes till bildbyrån Corbis. Därifrån plockades den upp av Microsoft som tilltalades av bildens klargröna och knallblåa färger. O´Rear menar att fotot aldrig retuscherats. Den intensiva grönskan beror istället på att de vinrankor som vanligtvis täcker kullen tillfälligt ersatts av gräs till följd av en phylloxera-invasion (vinlöss). När Goldin+Senneby återvänder till kullen i Sonoma Valley i Kalifornien är vingårdarna tillbaka, och ett grått molntäcke drar fram över de gulbruna rankorna. After Microsoft skapades i samband med att Bliss avvecklades som standardbild för Mindows XP. Arbetet redovisas som en stillbild med en 3 minuter lång voice-over.

Goldin+Sennebys projekt har visats i soloutställningar på Checkpoint Helsinki (2015); Artspace NZ, Auckland (2013); CAC, Vilnius (2011); Kadist Art Foundation, Paris (2010); Index, Stockholm (2009); The Power Plant, Toronto (2008). Deras arbeten har presenterats i grupputställningar vid 13:e Istanbulbiennalen (2013); Tate Liverpool (2013); Manifesta 9, Genk (2012); Witte de With, Rotterdam (2011); Museo Tamayo, Mexico City (2011); Moderna Museet, Stockholm (2010); 28 Sao Paulo Biennalen (2008).

Utställningen på Prins Eugens Waldemarsudde har initierats av, och är ett samarbete med, Tensta konsthall.

Standardlängden av ett mirakel visas även på följande platser i vår:

Tredje AP-fonden
Onsdag 27/1 Öppning Money Will Be Like Dross (2012)

Handelshögskolan
Onsdag 27/1Öppning Zero Magic (2016), Banca Rotta (I Dispense Divide Assign Keep Hold) (2012)

Finansinspektionen
Torsdag 28/1 Öppning The Decapitation of Money (2010)

A Day’s March
Torsdag 28/1 Öppning Anders Reuterswärd (2016)

Magiföreställning på Cirkus Cirkör
Onsdag 11/5 On a Long Enough Timeline the Survival Rate for Everyone Drops to Zero (2015)
Torsdag 12/5 On a Long Enough Timeline the Survival Rate for Everyone Drops to Zero (2015)