Utställningar 2012 på Waldemarsudde

Utställningar 2012

Eugène Jansson - Blå skymning och nakna atleter

18 februari - 10 juni 2012

Eugène Jansson (1862-1915) var en färgstark pionjär för det moderna måleriet, verksam under åren kring sekelskiftet 1900. Han har kallats Blåmålaren på Söder och skildrade ett nattligt Stockholm insvept i ett stämningsmättat skymningsljus. Efter 1907 fram till sin död ägnade han sig enbart åt figurmåleri, företrädesvis nakna manliga atleter och gymnaster. I utställningen presenteras konstnärskapet i sin helhet.

Prins Eugen och hans konstsamling

17 mars – 13 maj samt 21 juni – 14 oktober 2012

Prins Eugen (1865 – 1947) var verksam som konstnär, konstpolitiker, mecenat och konstsamlare. Under våren och sommaren visas ett stort antal verk såväl av prins Eugen själv som ur hans samling.

Peter de Wit

31 mars - 13 maj 2012

Den internationellt kände guldsmeden och formgivaren Peter de Wit (född 1952 i Leiden, Holland, bosatt i Linköping sedan 1974) visar upp sin lovordade smyckekonst i en mindre utställning. Formspråket är tidlöst och lekfullt geometriskt med kuben som favoritform. Materialen är huvudsakligen guld med inslag av briljanter och diamanter i raffinerat samspel.

Lilli och Prinsen – en vandring i Lilli Zickermans fotspår

6 juni – 16 september 2012

Med anledning av Svenska Hemslöjdsföreningarnas Riksförbunds 100-årsjubileum 2012 arrangeras ett flertal utställningar runt om i landet. På Waldemarsudde tar vi avstamp i hemslöjdens portalfigur Lilli Zickerman som redan 1899 grundade Föreningen för Svensk hemslöjd med prins Eugen som ordförande. Verk av ett antal betydande textilkonstnärer visas, exempelvis Märta Måås-Fjetterström, Edna Martin och Annika Ekdahl. Även slöjdens internationalisering i vår egen tid fokuseras bl.a. genom föreningen Livstyckets konstnärliga verksamhet.

Nobelservisen

16 juni – 26 augusti 2012

Prins Eugens matsal dukas till fest med servisen som skapades 1991 av Karin Björquist, Gunnar Cyrén och Ingrid Dessau till 90-års jubiléet av Nobelprisets instiftande.

Lars Jonsson - studier och målningar 2002 – 2012

6 oktober 2012 – 20 januari 2013

Efter tio år är Lars Jonsson tillbaka på Waldemarsudde med ca 150 nya studier, skisser och målningar. Den skarpa iakttagelsen, personliga närvaron och sökandet efter att gestalta en svårfångad verklighet har följt och utvecklat konstnären även in i detta nya sekel. Stränderna, havet och fåglarna kring södra Gotland är hans viktigaste inspirationskälla och målningarna uttrycker en personlig och intensiv känsla för naturen. Det rika urvalet av studier och skisser speglar en drivkraft att avläsa, förstå och tolka synintryck från direkta upplevelser. Resan går från Östersjöns stränder till mer avlägsna trakter som Antarktis och Arktis.

Helene Schjerfbeck

10 november 2012 – 24 februari 2013

Helene Schjerfbeck (1862-1946) är en av Nordens största konstnärer genom tiderna. 2012 är det 150 år sedan hon föddes och detta firas med en omfattande jubileumsutställning producerad av det finska nationalmuseet Ateneum i Helsingfors som har den största samlingen av hennes verk. Som konstnärligt underbarn började hon sina konststudier redan vid 11 års ålder. Efter flera års studier i Frankrike och resor i Italien och England återvände hon till Finland. Hennes konst förfinades alltmer i modernistisk riktning med ett avskalat och förenklat formspråk. Utställningen visar ett brett urval ur Schjerfbecks produktion av landskap, interiörer, stilleben och porträtt.

Med reservation för eventuella ändringar.