Mobil återvinningsanläggning för stabilisering av jordar och leror

Först i Sverige med unik ler- och markstabilisering

Efterfrågan på återvinningslösningar för lermassor har ökat de senaste åren. För att kunna svara upp till det ökande behovet kommer PreZero att erbjuda en ny återvinningsmöjlighet för markstabilisering. En unik lösning för den svenska marknaden.

Den mobila återvinningsanläggningen är specifikt utvecklad för stabilisering av jordar och leror, vilket möjliggör stabilisering av förorenad lera för deponering samt förstärkning av markområden inför bostadsbyggande och infrastrukturprojekt. Stabiliseringstekniken ger dessutom enorma fördelar vid hantering av sulfidjordar. Maxkapaciteten för anläggningen är 200 ton i timmen.

– Vi håller ständigt utkik och vill ligga i framkant vad gäller nya tekniska lösningar så att vi kan erbjuda våra kunder modern och effektiv resurshantering, säger Erik Karlstrand, projektledare för jordstabiliseringsprojektet och chef NA bygg & infrastruktur på PreZero.

Markstabilisering direkt på plats
Eftersom återvinningsanläggningen är mobil kan PreZero även erbjuda stabilisering av lerhaltiga jordar direkt på plats. Detta innebär eliminering av transporter med negativ miljöpåverkan.

Återvinning och återanvändning x 2
I själva stabiliseringsprocessen siktas och luckras jordmassorna innan jorden mixas med önskad andel stabiliseringsmedel. Dessa stabiliseringsmedel kan vara cement, kalk eller restprodukter från framställning av bränd kalk eller viss aska från biokraftvärmeverk. Förutom att processen gör det möjligt att återanvända instabila lerjordar, innebär den här lösningen även att restprodukter kan återanvändas i olika ändamål.

– Eftersom vi vill erbjuda så kostnadseffektiva och miljöriktiga lösningar som möjligt, är den här markstabiliseringslösningen helt rätt i tid nu när efterfrågan på återvinning av lermassor är så stor, säger Håkan Jonsson, avdelningschef specialavfall i Region Öst på PreZero.

Den mobila återvinningsanläggningen för markstabilisering kommer att sättas i bruk i början på 2025.

Kontaktpersoner
Erik Karlstrand, projektledare för jordstabiliseringsprojektet och chef NA bygg & infrastruktur på PreZero, 070-889 57 03, erik.karlstrand@prezero.com
Håkan Jonsson, avdelningschef specialavfall i Region Öst på PreZero, 072-705 96 57 hakan.jonsson@prezero.com

Kategorier

PreZero i Sverige är en del av det internationella miljöföretaget PreZero med huvudsäte i Tyskland och verksamhet i elva länder. I Sverige har PreZero drygt 1 200 medarbetare och är verksamt över hela landet. PreZero bistår ett 40-tal svenska kommuner med avfallshantering och återvinning samt hjälper cirka 30 000 företag i Sverige med avfalls- och återvinningstjänster.

För mer information - besök oss gärna på prezero.se eller läs vår återvinningsblogg.

Lars Lindvall

Presskontakt Kommunikations- och Hållbarhetschef 070-260 41 82

Välkommen till PreZero Recycling AB!

PreZero i Sverige är en del av det internationella miljöföretaget PreZero med huvudsäte i Tyskland och verksamhet i elva länder. I Sverige har PreZero drygt 1 100 medarbetare och är verksamt över hela landet. PreZero bistår ett 40-tal svenska kommuner med avfallshantering och återvinning samt hjälper cirka 30 000 företag i Sverige med avfalls- och återvinningstjänster.

PreZero Recycling AB

Transportgatan 9D