Pressbyrån på Malmö centralstation högst rankad i prestigefylld internationell utmärkelse

Pressbyråbutiken på centralstationen i Malmö har blivit högst rankad i utmärkelsen Product Availability Award vid en stor internationell servicehandelskonferens i London. Butiken hyllas för sitt väl utvecklade system för att göra butikens produkter och tjänster så tillgängliga och tilltalande för kunderna som möjligt.

Den nya utmärkelsen Product Availability Award har instiftats för att uppmärksamma vikten av tillgänglighet i servicehandeln. Pressbyråbutiken fick sitt beröm i hård konkurrens i samband med den internationella servicehandelskonferensen Insight NACS Future of International Convenience Event i London. NACS är den internationella organisationen för servicehandeln och bensinstationshandeln baserad i USA och Insight är NACS europeiska partner.

Prisjuryn valde ut Malmöbutiken som ett utmärkt exempel på hur en modern servicehandel ska arbeta med ett väl genomarbetat och utvecklat system för att göra butikens produkter så tillgängliga som möjligt och utbudet attraktivt och de resultat som detta arbete har lett till.

Pressbyrån på Malmö Central flyttades i november 2011 och sedan dess har butikens försäljning ökat med 27 procent. Butiken erbjuder varor och tjänster till människor som är på väg med fokus på snabbmat och tillgänglighet och butiken har ett konstant flöde av kunder under hela dygnet.

Ett stort arbete har lagts ner för att det ska vara snabbt och enkelt för butikens kunder att hitta vad de vill ha och att varje vrå av butiken används optimalt för att göra butikens produkter maximalt tillgängliga. En hög grad av produkttillgänglighet upprätthålls över hela dagen genom att ett antal nyckeltal för verksamheten kontinuerligt mäts och ger besked om vad som behöver göras.

-       I butiken arbetar vi konstant med att det ska vara snabbt och enkelt för kunderna att hitta det de letar efter, men också med att synliggöra produkter så att det verkligen ser tilltalande ut. Våra kunder har ofta bråttom och då är tillgängligheten och närheten till produkterna viktigt, säger Johan Kruse, Regionschef för Pressbyrån i Malmö centralstation.

För mer information, kontakta:

Maria Isaksson, Marknadschef på Pressbyrån

e-mail: maria.isaksson@reitanservicehandel.se

Johan Kruse, regionchef på Pressbyrån

e-mail: johan.kruse@reitanservicehandel.se

Pressbyrån är en rikstäckande servicehandelskedja med över 320 butiker och med en varuomsättning på 2,7 miljarder kronor år 2011. Pressbyrån har ett välsorterat sortiment bestående av tidningar och magasin, snabbmat och kaffe, konfektyr, frukt och dryck samt ett rikt utbud av tjänster som till exempel färdbevis, spel och lotter. Sedan starten för över 100 år sedan har Pressbyrån varit etablerat nära kunden, lättillgängligt där många människor rör sig. Pressbyrån ägs av Reitan Convenience Sweden AB och driftsformen för butikskonceptet är franchise. För mer information, besök: www.pressbyran.se.