Praktikerinvest investerar i Scint-X AB

Praktikerinvest, ett dotterbolag till Praktikertjänst, investerar 5 miljoner kronor i Scint-X, ett bolag som utvecklar en ny och unik röntgenscintillator.

Scint-X har utvecklat en patenterad scintillatorteknologi till röntgenindustrin som resulterar i betydligt högre upplösning och kontrast i röntgenbilder, jämfört med nuvarande produkter på marknaden.

Kapitaltillskottet sker genom en riktad emission till Praktikerinvest. Kapitalet kommer användas för att utveckla pågående kundprojekt och för att bygga upp produktion för stora volymer av de unika scintillatorprodukterna. Dessutom möjliggörs vidareutveckling av Scint-X patenterade teknologi. Övriga större ägare i bolaget är Conor Venture Partners och Sting Capital.

– Nu kan vi bygga upp en produktion för stora volymer samt vidareutveckla teknologin bakom våra produkter och tillsammans med våra kunder ta en stark position på den internationella marknaden för digital röntgen. Praktikertjänsts branschkunskaper och kontakter kommer att ge Scint-X värdefull kunskap om kundernas behov, säger Mikael Andersson, vd Scint-X.

– Praktikertjänst har följt bolaget en längre tid och har även haft möjlighet att prova produkten. Vi är mycket nöjda över att kunna finansiera detta innovativa företag och på så sätt bidra till utvecklingen och förbättrad kvalitet inom digital röntgen. Praktikertjänst kan tillföra branschkunskap inom dental och medicinsk röntgen och vi ser stor potential i bolaget. Med en ny generations scintillatorteknologi har Scint-X möjlighet att sätta en ny standard på marknaden, säger Praktikerinvests vd Björn Svanström.

För frågor vänligen kontakta:

Björn Svanström, vd Praktikerinvest tfn: +46 70 274 1832, 08-789 40 00,
e-post: bjorn.svanstrom@ptj.se

Mikael Andersson, vd Scint-X: tfn: +46 70 515 2600,
e-post: mikael.andersson@scint-x.com

Praktikertjänst är den största koncernen inom privat tandvård och hälso- och sjukvård i Sverige. Affärsmodellen är unik med 2 120 aktieägare som själva är verksamhetsansvariga på mottagningar runt om i landet. Omsättningen är cirka 9 miljarder kronor och antalet medarbetare cirka 8 770. Inom koncernen ingår även femton dotterbolag.