Dubbelsvek från Borg och Lööf

Inte nog med att Borg och Lööf svek våra vårdentreprenörer med sitt första förslag till förändringar av 3:12-reglerna. Nu har man, efter att man lovat förändring, svikit dem igen.

De förändringar som regeringen presenterar idag är inget annat än kosmetika för att dölja ett förslag som missar målet men träffar engagerade entreprenörer i medarbetardrivna företag. Det förslag som regeringen lägger fram kommer lätt att kunna kringgås av precis de företag inom konsultbranschen som regeringen vill sätta åt. Istället kommer företag som inte byggt sin struktur för att skatteplanera utan för att främja bolagets verksamhet och kvalitet att få ta hela smällen. Om förslaget antas kommer Praktikertjänsts vårdentreprenörer att beskattas hårdare än alla andra privata alternativ inom vårdbranschen.

Företaget riskerar på sikt att dö svältdöden när praktiker går i pension därför att inga unga praktiker kommer vilja ta över på grund av att de skulle drabbas av de ogynnsamma skattereglerna. Fina mervärden som under femtio år bidragit till att utveckla svensk vård och tandvård kommer att försvinna. Detta kommer att drabba orter utanför storstadsregionerna extra hårt - ytterligare ett svek från ministrar som säger sig värna om hela Sverige.

Praktikertjänst skapades långt innan reglerna om fåmansbolag och 3:12 ens var påtänkta. Istället har det handlat om att skapa en modell för att främja utveckling av vård för patienternas bästa. Det är en skam att Borg och Lööf är villiga att offra det alternativet inom privat vård för ett populistiskt slag i luften.

Faktaruta: Praktikertjänst är ett vårdbolag med 2120 aktieägare. Varje aktieägare driver en mottagning och träffar själva patienter dagligen. Varje vårdentreprenör får äga max 0,5 procent av Praktikertjänst. I regeringens förslag ingår ett krav på 4-procentigt ägarskap för att kunna beskatta utdelning som inkomst av kapital. Det innebär en kraftig höjd beskattning för alla Praktikertjänsts aktieägare.

Praktikertjänst är den största koncernen inom privat tandvård och hälso- och sjukvård i Sverige. Affärsmodellen är unik med 2 120 aktieägare som själva är verksamhetsansvariga på mottagningar runt om i landet. Aktieägarna är tandläkare, tandtekniker, tandhygienister, läkare, sjukgymnaster, psykoanalytiker/terapeuter, psykologer, sjuksköterskor, barnmorskor, logopeder, arbetsterapeuter, socionomer, kiropraktorer och dietister. Omsättningen är cirka 9 miljarder kronor och antalet medarbetare cirka 8 770. Inom koncernen ingår även femton dotterbolag som står för cirka 15 procent av omsättningen.

Bättre vård för bättre liv ▪ www.praktikertjanst.se