BB Sophias ansökan är godkänd av HSF

Praktikertjänsts ansökan om att öppna BB Sophia är nu godkänd av Hälso- och sjukvårdsförvaltningen inför det politiska beslutet i början av januari. Vi planerar att öppna den 3 mars 2014.

Alla Stockholms gravida kvinnor kommer att kunna välja BB Sophia. Med vår höga medicinska säkerhet, kontinuitet och delaktighet är det tryggt att föda barn hos oss. Vi sätter alltid säkerheten för mammor och barn i centrum.
Inför beslutet att godkänna BB Sophia har Hälso- och sjukvårdsförvaltningens medicinska rådgivare samt utomstående experter, på förvaltningens uppdrag, bedömt säkerheten och kvaliteten.

– Dialogen med Hälso- och sjukvårdsförvaltningen har varit god och vi har ett gemensamt mål, länets kvinnor ska vara trygga var de än väljer att föda. Den externa granskningen kommer att fortsätta vilket vi välkomnar. Det är viktigt att alla parter känner sig trygga, säger Harald Almström, vd BB Sophia.

BB Sophia uppfyller kraven för säker förlossningsvård med erfaren och kompetent personal, samt en hög medicinsk och teknisk nivå. Karolinska Universitetssjukhuset stödjer öppnandet av BB Sophia och vi har gemensamt tecknat samverkansavtal avseende kvinno- och barnsjukvård samt intensivvård. Vi välkomnar det forskningsprojekt som kommer att ske mellan Karolinska Institutet och HSF vilket kommer att visa säkerheten på BB Sophia.

Läs nyheten på SLL.se