Praktikertjänst genomför rundabordssamtal om en mångkulturell arbetsplats

Praktikertjänst genomför rundabordssamtal om en mångkulturell arbetsplats

Tisdag den 24 februari hade Praktikertjänst ett rundabordssamtal med medarbetare från Järvapsykiatrin och de ansvariga för Praktikertjänsts mångfaldsprojekt Integration i praktiken. Syftet med samtalet var att hämta information om, och dela erfarenheter med, personer som arbetar dagligen tillsammans med medarbetare och patienter från ett hundratal olika länder.

Järvapsykiatrin, en del av Praktikertjänsts dotterbolag Praktikertjänst Psykiatri, ligger på Rinkebysvängen 70 mitt i Rinkeby, ett av Sveriges kändaste miljonprogramområden med en hög andel utomeuropeiska invandrare. I området talas över 100 olika språk, något som ställer höga krav på personalen. Därför är faktumet att det inom Järvapsykiatrin talas ett 20-tal språk bland personalen en nödvändig tillgång för att vara på plats i Järvaområdet.

I linje med detta så besökte Praktikertjänsts projekt integration i praktiken Järvapsykiatrin för ett samtal med flera personer i personalen.

- Mångfaldsprojektet Integration i praktiken har arbetat för att få till en attitydförändring, att vi inte ska missgynna eller diskriminera någon. På några grunder, säger Tomas Sandström, Förhandlingschef på Praktikertjänst och ansvarig för Integration i praktiken.

Rundabordssamtalet var viktigt för oss att hämta information från en minst sagt heterogen arbetsplats, men också för alla de medverkande att kunna lyfta sina erfarenheter, säger Tomas Sandström.

Med bakgrund från bland annat Irak, Filipinerna, Finland, Eritrea och Spånga fanns många människor från flera olika områden på plats. Men eftersom de medverkade under rundabordssamtalet talade i förtroende kommer dock inga namn placeras tillsammans med citatenav de inblandade.

Frågeställningarna som diskuterades under rundabordssamtalet var: Arbetar vi på lika villkor? Är vi slutna eller öppna i vår verksamhet? Missgynnar vi någon?

Ingen särbehandling på Järvapsykiatrin

Deltagarna var överens om att det inte förekommer särbehandling på grund av någon diskrimeringsgrund på arbetsplatsen, konflikter och missförstånd var främst problem mellan individer. De problem som finns på arbetsplatsen skiljer sig inte från andra arbetsplatser med personal med en mer homogen bakgrund. Men det poängterades att vissa individer inte kommer överens, något som är synligt, inte minst, under lunchrasten.

- Lunchrasterna blir en utmaning på en mångkulturell arbetsplats. Sittplatser, matvanor, bordsvanor och sådant blir satt på sin spets, sa en av deltagarna.

Däremot bekräftade deltagarna med utländsk bakgrund att de har missgynnats i Sverige i stort.

- Sverige är ett stängt samhälle. Att tro något annat är falskt, sade en deltagare, och en annan fyllde i.

- Som invandrare så möts man med skepsis. Det vill säga att jag hela tiden, vid ett första möte, måste bevisa att jag inte är som fördomarna. Efter att man har motbevisat fördomarna så har jag i alla fall känt att jag inte blir bemött på ett annat sätt än andra svenskar.

För att sluta missgynna människor så måste man alltid våga prata om de problem som uppkommer, menade deltagarna. Men också att se till att arbetsplatser och andra forum följer utvecklingen och inte stannar av efter hur samhället och arbetsplatsen såg ut för femtio år sedan. Och att aldrig tveka prata om identiteter.

- Identitet är värt mycket. Det är trots allt en individuell fråga om hur man ska förhålla sig till olika saker. Det man aldrig för göra är att bunta ihop personer i det ena eller det andra och jag tror vi är bra på att förhålla oss öppet här på Järvapsykiatrin, sade en deltagare.

Något som deltagarna var överens om var att man ska bli bättre på att lyssna. Det behövs i alla delar av samhället.

- Jag var väldigt nöjd med samtalet som gav många nyanser på en fråga som redan är komplex. Det har gett oss mycket som vi kommer ta vidare inom projektet och jag tror att deltagarna tyckte det var trevligt att få prata om de här sakerna, avslutar Tomas Sandström.