Urban Englund och Carina Olson skriver i Arbetarbladet att Praktikertjänst är redo att axla mer ansvar för primärvården.

Debattartikel – Praktikertjänst vill bidra till att vässa primärvården

Sironarapporten om primärvårdens underskott i Region Gävleborg - som hälso- och sjukvårdsförvaltningen beställt - borde mana till eftertanke och leda till en fördjupad diskussion om hur hälsocentralerna bäst drivs och vilka förutsättningar som finns.

Det har blossat upp en högljudd politisk diskussion i Region Gävleborg. Bakgrunden är den utredning av underskotten i primärvården som hälso- och sjukvårdsförvaltningen gav konsultfirman Sirona i uppdrag att genomföra. Rapporten presenterades i mitten av mars och slog ner som en bomb eftersom en av rekommendationerna var att sälja av hälsocentraler till privata vårdgivare.

Utredningen - som är ett viktigt och vågat drag - konstaterar bland annat att alla utom en av regionens egna hälsocentraler visar förlust. De totala underskotten summerar till nära en halv miljard kronor mellan 2018 och 2023. Fristående vårdgivare präglas snarare av en ekonomi i balans och högre patientupplevd kvalitet.

Bakgrunden till de stora skillnaderna är mångbottnad, men bygger i huvudsak på att kostnaderna är högre och produktiviteten lägre i den så kallade egenregin. Läkarna träffar färre patienter och personalomsättningen är högre. Det har lett till mer hyrpersonal, vilket i regel är dyrt. Men än värre är att det skapar en sämre vård eftersom det innebär lägre kontinuitet och risk för sämre patientsäkerhet.

När vården känner sina patienter skapas dels en högre känsla av trygghet, dels finns en kännedom om patientens sjukdomshistorik som innebär högre effektivitet i patientmötet och en bättre träffsäkerhet i valet av behandling.

Med fakta på bordet borde utredningen mana till eftertanke och leda till en fördjupning kring hur hälsocentralerna bäst drivs sett till mest och bäst vård för pengarna.

Praktikertjänst driver idag fyra hälsocentraler i Region Gävleborg - två i Gävle, en i Bollnäs och en i Alfta. Vi har under åren byggt upp en stabil bemanning med en god arbetsmiljö och nöjda patienter.

Vi är redo ett axla ett större ansvar i regionen. Praktikertjänst driver i dag 93 vård- och hälsocentraler i över hela landet. Vi finns i Malmö, Stockholm och Göteborg, men också i Fagersta, Karesuando, Avesta, Finspång och Piteå samt på ytterligare 70 orter i totalt 16 regioner.

Vi är övertygade om att lösningen på vårdens problemtunga vardag är fler professionsledda verksamheter, verksamheter där medarbetare har tid och möjligheter att träffa sina patienter och där det finns mandat att fatta beslut kring hur vården bäst utvecklas.

Praktikertjänst är redo att tillsammans med Region Gävleborg fortsätta att vässa och förbättra vården med fokus på kontinuitet, tillgänglighet, arbetsmiljö och patientsäkerhet.

Urban Englund, tandläkare vid Tandläkarhuset Hudiksvall, och styrelseordförande, Praktikertjänst

Carina Olson, vd och koncernchef, Praktikertjänst

Debattartikeln publicerades ursprungligen i Arbetarbladet den 7 juli 2024.