Powertools gängchuckar ställer om momentet automatiskt

Powertools gängchuckar är ytterligare exempel på unika verktyg som underlättar vardagen i din verkstad. Den inbyggda momentbegränsningen ändrar sig med gängtappsdimensionen och säkerställer att du aldrig riskerar tappbrott i dina arbetsstycken.
Ett vanligt och ganska dyrbart problem vid gängning är att gängtapparna går av vid gängoperationen. Antingen för att hålet från laserskärmaskinen är svagt koniskt, eller att gängtappen går ner i botten på det borrade hålet. Då knäcks gängtappen i arbetsstycket och kan vara tidsödande, eller ibland helt omöjligt att få ur – utan att förstöra den nästan färdigbearbetade detaljen. Räknar man på kostnaden för avbrutna gängtappar blir det ofta rätt mycket, både i tid och pengar.

Det finns bara ett sätt att komma runt detta och det är att ha momentbegränsade gängchuckar. Antingen kan du då välja att ha en momentbegränsad tapphållare per gängdimension, eller att köpa våra gängchuckar som ställer om momentet efter skaftdimensionen på gängtapparna. Vi tillhandahåller båda lösningarna och vi hjälper dig att välja när den ena är bättre än den andra.

• gängarmar
  • gängchuckar
  • produktionsekonomi
  • ergonomi

Håkan Andersson

Säljare Söder om E18 0171-663005

Powertools gängarmar, kvalitet som lönar sig

Om inte gängtappen hamnar exakt i centrum av hålet kommer gängtappsskaftet att böjas för att kompensera för felet och snart brista av utmattning. Detta är aldrig ett problem med gängarmarna från Powertools då gängtappen istället följer hålet. Operatören slipper få ont i axlar och armar och gängtapparna håller upp till tio gånger längre med en gängarm från Powertools.

Gängarm SL 1200, ditt bästa hjälpmedel på verkstan

Powertools säljer de gängarmar som i mer än 25 år rönt framgång över hela världen. Konceptet bygger på en kombination av en parallellarm, en gängmotor och en gängchuck. Powertools gängarm SL 1200 är speciellt lämpad för arbeten på begränsade ytor, justeringen av lyftkraften gör att ergonomin vid arbetsplatsen blir överlägsen.

Powertools säljer gängchuckar och tapphållare med bilz-fattning

Powertools har en lång tradition av att sälja verktyg för gängning. Våra SL gängarmar har funnits med i vår produktportfölj sedan 2001, och gängmotorerna har vi tillverkat ända sedan den tid vi hette Bahco Kraftverktyg. Bilz tapphållarna finns både med och utan momentbegränsning, och de passar lika bra i din CNC maskin som i våra gängarmar eller gängmaskiner.

Gängarmar på fot för ökad rörlighet.

En magnetfot i kombination med en gängarm från Powertools ger dig precisionen, ergonomin och momenbegränsningen hos våra gängarmar som gjort dem så populära hos våra kunder - på den plats där du så väl behöver den.

Powertools gängarmar, inte bara gängning

En balansarm, BL 850, är det perfekta valet för dig som vill avlasta kroppen vid en monteringsbänk. Ergonomin och effelktiviteten förbättras avsevärt.

Powertools förbättrar er ekonomi vid gängning

Powertools gängarmar har en viktig egenskap som ibland glöms bort. Eftersom gängtappen följer hålet – istället för att positioneras på ungefär samma ställe som hålet gjordes – så håller gängtapparna upp till tio gånger längre med SL gängarmar, än med till exempel en pelarborrmaskinslösning.

Momentbegränsad gängning och gängrensning med gängsnitt

Powertools har tagit fram en serie gängsnittshållare som du enkelt sätter i din gängmotor, eller gängmaskin. Då får du tillgång till alla de vanliga fördelarna med SL gängarmar: dess momentbegränsning, dess ergonomiska utformning (som gör att verktygen blir viktlösa för operatören och momentet absorberas i gängarmen), och dess automatiska centrering av gängoperationen till arbetsstycket.