Rekordmånad för laddbara fordon

Nybilsförsäljningen i Sverige går fortsatt starkt, och de laddbara fordonen är inget undantag. Under juni ökade beståndet av laddbara fordon med 787 stycken, vilket återigen är den högsta ökningen någonsin på en månad. Sveriges totala bestånd uppgår nu till 11 527 laddbara fordon.

Bland de rena elbilarna ökade Tesla Model S och Nissan Leaf mest, och bland laddhybriderna fortsätter Mitsubishi Outlander att dominera. Årets första sex månader har inneburit en ökning av det laddbara beståndet med 3 599 fordon, vilket motsvarar 45 procents ökning. Power Circles bedömning är att det vid utgången av 2015 kan finnas så många som 17 000 laddbara fordon i Sverige.

− Den senaste månaden har präglats av många positiva besked som gynnar marknaden för laddbara fordon. Supermiljöbilspremien kommer enligt miljöminister Romson att garanteras hela året, och samtidigt satsar regeringen stort på laddinfrastruktur genom stöd till lokala klimatinvesteringar. Dessa politiska initiativ i kombination med ett ständigt växande modellutbud föranleder att vi skriver upp vår prognos, säger Olle Johansson, VD, Power Circle.

Stödet till lokala klimatinvesteringar som nyligen beslutats innebär att det finns medel att söka hos Naturvårdsverket för att bygga laddinfrastruktur. Totalt finns 1,9 miljarder kronor att söka fram till 2018. Stödet kan bland annat sökas för att bygga publik laddinfrastruktur, men det är även möjligt för bostadsrättsföreningar och företag att söka medel för boende- och arbetsplatsladdning.

Enligt Laddinfra.se, Sverige nationella databas för laddinfrastruktur, finns just nu ca 1 350 laddpunkter fördelade på 390 publika laddstationer över landet.

Topplistan

De vanligaste elbilarna i Sverige är Nissan Leaf (1 326 st), Renault Kangoo (783 st) och Tesla Model S (715 st). Bland laddhybriderna är Mitsubishi Outlander (3 363 st) och Volvo V60 (1 288 st) vanligast.

www.elbilsstatistik.se finns ytterligare information om det laddbara beståndet och laddinfrastrukturen i Sverige, inklusive grafer och andra visualiseringar av intressant statistik.

ELIS - Elbilen i Sverige

Power Circle publicerar varje månad utvalda delar av statistiken över beståndet av laddbara lätta fordon i Sverige. Statistiken sammanställs från en unik databas över Sveriges samtliga laddbara fordon (personbilar, lätta lastbilar och fyrhjuliga mc) och ger en mer heltäckande bild av elbilar och laddhybrider i Sverige än annan tillgänglig statistik. I databasen, som går att beställa i sin helhet, belyses bland annat olika laddstandarder, tekniska specifikationer specifika för elbilar och geografisk data för varje enskild bil, samt diverse prognoser. Informationen ger ett unikt beslutsunderlag då det kommer till uppbyggnad av lokal laddinfrastruktur, inköp av elfordon och marknadsöversikt.

För mer information, kontakta:

Olle Johansson, VD Power Circle AB

+46 (0)70-791 29 62, olle.johansson@powercircle.org

För engångsutdrag eller abonnemang på ELIS, kontakta;

Malin Hansson, Projektledare Power Circle AB

+46 (0)70-280 31 61, malin.hansson@powercircle.org