Laddbara bilar i Sverige fortsätter att öka, 81 procent sedan årsskiftet

Den 1 november 2013 var beståndet av laddbara personbilar och lätta lastbilar i Sverige 2 894 stycken. Det är en ökning av beståndet med 81 procent sedan årsskiftet. Det visar nya detaljerade siffror från statistikdatabasen ELIS - Elbilen i Sverige. Siffrorna tas varje månad fram av Power Circle, elkraftbranschens intresseorganisation.

Sedan årsskiftet har det totala beståndet av laddbara personbilar och lätta lastbilar i Sverige ökat med 1 298 stycken, där laddhybrider står för den största ökningen. Under oktober månad var Nissan Leaf den mest sålda laddbara bilen.

Helt batteridrivna elbilar (inklusive mc-registrerade bilar) uppgår till totalt 1 434 fordon och laddhybrider uppgår till 1 460 fordon. Bruttokvoten av antal laddplatser delat med antal laddbara bilar, CPEV, har ökat marginellt till 0,17 jämfört med föregående månad (0,16).

–  Under oktober anlände de första exemplaren av Mitsubishi Outlander PHEV, Tesla Model S och Volkswagen e-Up! till Sverige, varför beståndsökningen denna månad var något högre än de senaste tre månaderna. Dessa modeller utökar utbudet till svenska bilköpare, och fler lanseringar är på gång. Detta är mycket positivt, snart finns laddbara bilar i de flesta segment, säger Olle Johansson, VD för Power Circle.

–  Även om utbyggnaden av laddningsinfrastruktur går alltför långsamt, finns det ljuspunkter på området. Exempelvis är det mycket glädjande att den första snabbladdaren som använder standarden CCS nu är installerad i Falun, lagom till att de första bilarna som använder denna standard (bl.a VW e-Up!) kommer till Sverige. Falun och deras energibolag är ett föredöme värt att lyfta fram, fortsätter Olle Johansson.

Power Circle publicerar varje månad utvalda delar av statistiken över elbilsbeståndet i Sverige. Statistiken sammanställs från en unik databas över Sveriges samtliga laddbara bilar (personbilar, lätta lastbilar och fyrhjuliga mc) och ger en mer heltäckande bild av elbilar och laddhybrider i Sverige än vad som tidigare varit möjligt. I databasen, som går att beställa i sin helhet, belyses bland annat olika laddstandarder, tekniska specifikationer specifika för elbilar och geografisk data för varje enskild bil, samt diverse prognoser. Informationen ger ett unikt beslutsunderlag då det kommer till uppbyggnad av lokal laddinfrastruktur, inköp av elbilar och marknadsöversikt.

För mer information, kontakta;

Olle Johansson, VD Power Circle AB

+46 (0)70-791 29 62, olle.johansson@powercircle.org

För engångsutdrag eller abonnemang på ELIS, kontakta;

Malin Hansson, Projektledare Power Circle AB

+46 (0)70-280 31 61, malin.hansson@powercircle.org