Vem vill betala för snabbladdning?

För cirka två månader sedan spreds nyheten som skapade rubriker om att de båda energibolagen Vattenfall och Fortum börjar ta betalt för laddning av elfordon. Priset 3 kronor per minut ansågs av flera kritiker vara för dyrt, men energibolagen försvarade det eftersom man tog ut samma avgift för snabbladdning i Norge. Där är elbilister villiga att betala tre kronor per minut för snabbladdning, men frågan är om elbilister i Sverige är beredda att göra likadant?

Enligt en undersökning som Power Circle låtit göra visar det sig att de elfordonsförare som är i behov av snabbladdning också är beredda att betala för det. De som inte har lika stort behov av att snabbladda, är heller inte redo att betala för det, då de kan lösa det genom att antingen normalladda eller att vänta tills de kommer till destinationen där de kan ladda.

Bland svaren märks en annan tydlig tendens; de elfordonsförare som är på genomresa är beredda att betala mer för snabbladdning jämfört med de elfordonsförare som bor på orten där snabbladdaren finns. Sju av tio tillfrågade som var på genomresa var beredda att betala 60 kronor för laddning i 30 minuter. När det gällde boende i regionen så fanns en viss betalningsvilja, dock var ingen av de tillfrågade beredd att betala 60 kronor, men man kunde tänka sig att betala 20 kronor för 30 minuters laddning.

En elbil med dagens räckvidd klarar i genomsnitt ca 90 procent av alla resor, och laddas då i huvudsak i hemmet, vilket ger en låg bränslekostnad per mil. För att klara de längsta resorna kan snabbladdning behövas, vilket ger en betydligt högre bränslekostnad jämfört med om man laddar hemma. Trots detta kommer den genomsnittliga bränslekostnaden fortfarande att vara mycket konkurrenskraftig jämfört med konventionella drivmedel. Att det finns efterfrågan och betalningsvilja för snabbladdning kan leda till att fler aktörer väljer att erbjuda snabbladdning, vilket ökar elbilarnas användbarhet ytterligare. Fler aktörer på marknaden för snabbladdning bidrar också till en sund konkurrens och en variation av affärsmodeller och kunderbjudanden.

Undersökningen är en del av projektet Elfordonsoffensiven som har som mål att öka kunskapen kring elfordonsfrågor, men också att få ut fler elfordon i fyra svenska regioner under fyra år. I projektet har elfordonsförare som använt snabbladdare i regionerna fått svara på ett antal enkla frågor medan deras bil snabbladdade. En av frågorna löd: ”Om du var tvungen att betala för att snabbladda din bil i max 30 minuter, ange vid samtliga kostnadsalternativ om du skulle ladda eller ej” och kostnadsalternativen var 20 kr, 40 kr och 60 kr. I enkäten ställdes också följande fråga: ”Är du från denna region/ord eller på genomresa?”.

• elbil
  • elbilar