Smarta lösningar för nätbolag

Ett 80-tal representanter från nätbolagen har de senaste veckorna samlats för att ta del av information och erfarenheter av att jobba med smarta lösningar för elnät. Seminarierna arrangeras av Power Circle och Svensk Energi och är en del i projektet KAN – ”Kunskapshöjande Aktiviteter för nya Nättekniker” som är delfinansierat av Energimyndigheten.

Syftet med seminarierna var att kopplat till de nya incitamenten i elnätsregleringen kring elkvalité, elförluster och effektivt utnyttjande av elnäten presentera exempel på tekniker och lösningar som har testats och visat sig fungera. Case presenterades av Vattenfall Eldistribution, ABB Finland, Elinorr och Uppsala universitet.

Bland de fallstudier som presenterades på temat elkvalité visade både Vattenfall Eldistribution och ABB på sätt att utnyttja möjligheterna med de nya elmätarna för att undvika avbrott och dessutom få förenklad och mycket snabbare felsökning om något fel skulle uppstå i elnätet. Det finns med andra ord stor potential att utveckla smarta arbetsmetoder kopplade till de smarta elmätarna.

En diskussion fördes kring incitamentet om att minska elförluster. Alla minskade elförluster är positivt ur miljöhänsyn och det konstaterades att det behövs mer verksamhetsnära forskning på hur och varför förlusterna uppstår. Det poängterades även av nätbolagen att det är viktigt att Energimarknadsinspektionens incitament ska premiera att ansluta lokal förnybar energi trots att det kan ge mer förluster i elnäten.

De svenska nätägarnas förluster ligger i ett spann så brett som mellan ca 3,5 och 13 procent visar en utredning av Energimarknadsinspektionen. De nya incitamenten i elnätsregleringen skulle gynna ett elnät med minskande förluster. Är det möjligt att ta fram ett nyckeltal för förluster som är applicerbart i alla elnät? Detta blev en väl diskuterad vattendelare under seminarierna där fördelarna med ett referensvärde jämfördes med utmaningen det skulle innebära att ta fram ett rättvist sådant nyckeltal.

Aktiva kunder kom på tal flera gånger under sessionen som handlade om incitamentet för effektivt utnyttjande av elnäten. Olika sorters effekttariffer presenterades och väckte stort intresse bland åhörarna. Men hur mycket det är rimligt att ersätta sina kunder för att flytta last? Ett exempel som togs upp var att omfördela pengar från effektreserven till laststyrning och på så sätt få resurser för att kompensera kunderna.

En generell utmaning som lyftes var de pensionsavgångar som väntar många personer med bra kompetens och lång erfarenhet. Samtidigt kommer den nya generationen in med eftertraktad IT-kompetens. Med ambitionen att elnäten ska bli smartare och mer uppkopplade följer ett stort behov av ett samarbete mellan dessa erfarna och den nya kompetensen.

För mer information om KAN-projektet, kontakta;

Malin Hansson, projektledare Power Circle AB, +46 (0)70-280 3161, malin.hansson@powercircle.org

• smarta elnät