Blogg: tre bra höstevent i el-Sverige

Hösten är både hatad och älskad. Oavsett vad du tycker om vardag, rutiner, svalare temperaturer, högre uppvärmningskostnad, påfyllnad i vattenmagasinen, färre soltimmar och bra vindkraftsproduktion har du tre spännande event att se fram emot tillsammans med Power Circle under hösten.

15/11 – Framtidens elsystem, Stockholm

Välkommen till en ny konferens där vi presenterar några av de mest spännande projekten just nu i det svenska elsystemet – såväl kommersiella som akademiska. Med Framtidens elsystem vill vi höja kunskapen i branschen genom att lyfta fram konkreta exempel på teknik och lösningar som bidrar till att framtidssäkra elsystemet. Dessutom bjuds på framtidsspaningar och inspirerande samtal om innovationskraft och framgångsrika samarbeten. Konferensen - arrangerad av Power Circle och Forum för smarta elnät - riktar sig till dig som arbetar på till exempel elnätsbolag, forskningsinstitut, fastighetsbolag, kommun eller myndighet.

Till program och registrering

Läs mer om hur Power Circle stärker elsystemforskning – och innovation

20/11 – Energy Storage Masterclass, Uppsala

I elnätet, skateboards, bilar och vindkraftsparker blir batterier en allt vanligare komponent för att öka värdet på tjänsten. 20:e november ordnar EUs innovationshub på energiområdet – InnoEnergy - en tredagars fördjupningskurs i batteriteknik på ångströmlaboratoriet i Uppsala. ”Battery Storage Masterclass” är för alla som vill fördjupa sin förståelse i batteriteknik – ett spännande område som utvecklas snabbt på både affärs- och tekniksidan. Kursen innehåller en mix av teori och praktik. Föreläsarna är från både industri och akademi och blandas med studiebesök. I kursen ingår bland annat studiebesök på Epiroc i Örebro och på Ångström laboratoriets Advanced Battery Centre.

Till program och registrering

30/11 – eCar Expo, Göteborg

Andelen laddbara bilar av de totala nyregistreringarna blev 12,1 % i september. Därmed behåller Sverige sin placering i ledarklungan i världen. Hela elbilsindustrin, politiker och nyfikna konsumenter samlas på eCar Expo i Göteborg den 30 november till 2 december. Power Circle är med på ett hörn när Nordens största elbilsmässa i år etablerar sig på Svenska Mässan. Mässan möter upp mot efterfrågan och fyrdubblar därmed sin kapacitet som mötesplats för den snabbt expanderade industrin kring laddbara elbilar.…

Mer information och registrering

• Energi

• blogg

Framtidens elsystem – nu sprids kunskap från forskning och pilotprojekt

Energimyndigheten har gett Power Circle i uppdrag att stärka forsknings- och innovationsprogrammet SamspEL. Den 15 november samlar initiativet bransch och akademi för den första upplagan av konferensen Framtidens elsystem. Under hösten 2018 lanseras också en interaktiv kunskapsportal som samlar omvärldsbevakning, aktuell forskning, innovation och högaktuella pilotprojekt på elsystemområdet.

Framtidens elsystem - fullt med nyheter från forskning och bransch

I november får elkraftbransch och forskare en ny mötesplats när konferensen Framtidens elsystem arrangeras för första gången. Batterier, elbilar, lokala energisystem och andra flexibilitetsresurser är aktuella utvecklingsområden för det förnybara energisystemet. Det blir allt viktigare med nya samarbeten och förståelse för användaren så att goda idéer och ny teknik kan omsättas i praktiken.