Månadens recept april - Annorlunda, nyttiga potatisbullar

Månadens recept april - Annorlunda, nyttiga potatisbullar

Receptmakare: Joel Holmberg
Bild: Staffan Andersson

En annorlunda supergod och något mer nyttig variant av potatisbullar, och enkel att tillaga. Receptet kom till när Joel deltog i tävlingen Årets studentkock – tema potatis.

Nyttiga potatisbullar
4 portioner

1 kg potatis, King Edward, Fontane, Mandel eller annan sort ni tycker om
1 dl mjölk
3 dl rivna morötter
½ squash, grovriven
1 ägg
1½ dl ströbröd
2 msk margarin eller smör
olja
2 krm svartpeppar
1 tsk salt

Gör så här:
Skala och koka potatisen, häll av vattnet och mosa potatisen. Vispa ner mjölken och 2 msk margarin eller smör. Skala och finriv morötterna. Riv squashen grovt och krama ur vätskan. Blanda ägg, morötter, squash och ströbröd med potatismoset. Smaka av med 2 tsk salt och 2 krm peppar.

Stek potatisbullarna gyllenbruna på medelvärme i olja. Servera genast med fläsk eller bacon.

Månadens recept är ett samarbete mellan branschorganisationen Svensk Potatis och Studentkrubb.se. Vinnare har utsetts i tävlingen Årets Studentkock – tema potatis som arrangerades av Studentkrubb.se och Svensk Potatis. Kockarna presenterar nya favoritrecept med utvalda potatissorter i säsong varje månad. Syftet är att väcka intresse och lust att laga mat med potatis. Aktiviteten är en del av projektet Merpotatis.nu som finansierats med stöd från Europeiska Unionen och Lantbrukarnas riksförbund. www.svenskpotatis.se

Kontaktperson: AnnaKarin Hamilton, annakarin@svenskpotatis.se  0705 – 34 90 63

Svensk Potatis är en konkurrensneutral branschorganisation, vars främsta uppgift är att informera och marknadsföra potatis. Verksamheten finansieras via medlemsavgifter. En styrka i organisationen är att vi har medlemmar från såväl odling som förpackare/handlare. Detta spektrum ger organisationen en bred och stabil grund, med hög kompetens och god förankring i hela branschen.