Årets Potatisstjärna arrangeras av Taffel.se och Svensk Potatis

Vi efterlyser potatisrecept för hela året: från den späda färskpotatisen till den rustika vinterknölen. Tävlingen är öppen för både proffs och amatörer men rätten ska gå enkelt att laga i ett vanligt hemmakök med ingredienser från kvartersbutiken. Extra plus är om rätten bygger på lokala traditioner och utnyttjar potatissortens unika egenskaper.

Juryn väljer ut tolv finalister som egentligen samtliga är vinnare. Vi lagar upp och provsmakar. Sedan koras en vinnare som får den ärofyllda titeln Årets Potatisstjärna.

Första pris är en tågresa till Julita Wärdshus med brakmiddag och övernattning. Eller ett presentkort på 5.000 kronor att utnyttja på valfri svensk restaurang. Alla finalister får fina bokpriser. Dessutom delar Martina Haag ut ett specialpris till den familjevänligaste rätten.

Senaste anmälningsdag är 15 maj.

Mer om tävlingen hittar du på http://taffel.se och www.merpotatis.nu

Kontakt:
Har du frågor? Vill du intervjua någon i juryn?

Kontakta:
Lisa Förare Winbladh
lisa@taffel.se
0709-733 331

AnnaKarin Hamilton
annakarin@stjernarp.se

Svensk Potatis är en konkurrensneutral branschorganisation, vars främsta uppgift är att marknadsföra potatis. Tävlingen ingår i kampanjenMerpotatis.nu för att väcka uppmärksamhet för potatis. Målet är att öka konsumtionen genom att bidra med kunskap och inspiration. Projektet kommer att pågå i tre år och finansieras med stöd av Europeiska Unionen och Lantbrukarnas Riksförbund.