Den nya terminalen blir nästan 32 000 kvadratmeter.

Bring bygger ny jätteterminal i Jönköping

Leveransföretaget Bring satsar i Sverige och ska bygga en ny terminal i Jönköping. Terminalen blir mer än dubbelt så stor som den nuvarande och den näst största terminalen koncernen har i Norden. I början av 2025 ska bygget stå klart.

- Terminalen i Jönköping är navet i vår svenska verksamhet. För att kunna fortsätta växa behöver vi öka vår kapacitet i Jönköping med en ny terminal. Den nya terminalen blir vår största och mest moderna i Sverige, säger Hanna Jonasson, director of operations på Bring Sverige.

Den nya anläggningen kommer att ta plats i Södra Stigamo, ett område som ligger strategiskt vid motorvägen. Efter inflytt ska Bring kunna hantera tre gånger så många paket som man kan på den nuvarande terminalen i Jönköping.

Brings paketvolymer har ökat med 250 procent de senaste fyra åren, och leveransföretaget har en stark tro på att fortsatt tillväxt – speciellt från näthandeln. När verksamheten expanderar görs även satsningar på smart teknik och en högre andel leveranser med elfordon.

- Vi rustar för att ta i bruk långt många fler elbilar än vad vi har idag. Vi har en tydlig ambition som säger att om två år ska alla våra leveranser i Sverige vara fossilfria - så på den nya terminalen blir det fler laddpunkter än på någon annan terminal vi har i Sverige, säger Hanna Jonasson.

Idag levererar Bring med fossilfria drivmedel till drygt sex miljoner svenskar.

Om Brings nya terminal i Jönköping

• Nästan 32 000 kvadratmeter – dubbelt så stort som nuvarande terminal
  • 500 kw solceller på taket
  • På terminalen monteras en paketsorteringsmaskin som hanterar tre gånger så höga paketvolymer som idag