Bra med fokus på konkurrensen på postmarknaden

Bring Citymail välkomnar att Postlagsutredningen lyfter fram vikten av konkurrens på postmarknaden i sin gedigna genomlysning av postmarknaden och postlagstiftningen. Bland annat skyddas kunderna mot omotiverade prishöjningar.

Igår presenterade Postlagsutredningen sitt slutbetänkande,Till sista utposten - En översyn av postlagstiftningen i ett digitaliserat samhälle(SOU 2016:54). Utredaren betonar vikten av konkurrens på postmarknaden.

Det är särskilt glädjande att utredningen lyfter samdistribution av post och tidningar. Samdistribution bidrar till att säkra distributionen av tidningar och post i hela landet, säger Bring Citymails vd Patrik Östberg.

Utredningen lyfter bland annat problemet med att PostNord, genom sitt ägande av Tidningstjänst, kan blockera samdistribution till en femtedel av landets postmottagare.

Utredningen föreslår få skarpa åtgärder som förbättrar den postala infrastrukturen.

Vi hade gärna sett krav på fastighetsboxar och paketboxar i flerfamiljshus. Med post- respektive paketboxar i entréerna skulle fler kunna få sina e-handelspaket levererade till bostaden och distributionen skulle effektiviseras avsevärt, säger Patrik Östberg.

I sitt delbetänkande föreslog utredningen att kravet på att A-postbrev ska delas ut påföljande arbetsdag ändras till två dagar. Dessutom föreslås det att prisreglering för normalporto ska bibehållas med vissa mindre justeringar.

Prisreglering behövs på där PostNord har de facto monopol. Både för att skydda kunderna mot omotiverade prishöjningar där ingen konkurrens finns och för att den dominerande aktören inte ska kunna missbruka sin ställning. Utredningen är mycket tydlig med att prisregleringen endast berör 15 procent av volymerna på postmarknaden. Det finns således fritt utrymme för prisjustering på resterande 85 procent , avslutar Patrik Östberg.