Rekordvinst för Porsche – aktieägarna belönas

Rekordvinst för Porsche – aktieägarna belönas Porsche gjorde en rekordvinst under 2006/07. Koncernens vinst före skatt slutade på 5,857 miljarder Euro jämfört med förra årets 2,110 miljarder Euro. Resultatet presenterades vid ett styrelsemöte i veckan. Särskilt positivt, framhåller styrelsen, är att kärnverksamheten fortsätter att öka jämfört med tidigare år. Några extraordinära kostnader tynger dock resultatet. Dels de stora utvecklingskostnaderna för Porsches fjärde modellserie Panamera, dels utvecklingen av hybriddrift för Cayenne. Även en låg växelkurssäkring gentemot dollarn kan räknas hit. Det kompenseras mer än väl av mycket positiva effekter av aktieoptionshandel. Dessutom löste omvärderingen av Porsches andel i Volkswagen Group ut en engångöverföring med 520,8 miljoner Euro. Aktieposten i Volkswagen AG, som vid räkenskapsårets slut var 22,5 procent, gav Porsche en vinst på 702,4 miljoner Euro. Handel med aktieoptioner bidrog med 3,593 miljarder Euro till det totala resultatet. Porsche-koncernens nettovinst (efter skatt) ökade under rapporteringsperioden till 4,242 miljarder Euro (1,393 miljarder året dessförinnan). Vinsten per aktie uppgick till 239,80 Euro(78,10) per stamaktie och 239,86 Euro (78,22) per preferensaktie. Liksom Porsche-koncernen ökade Porsche AG sin vinst under räkenskapsåret till 2,918 miljarder Euro (1,668). Det årliga överskottet för Porsche AG uppgick till 1,930 miljarder Euro (1,254). Porsches aktieägare kommer att få del i den ökade vinsten. Till årsmötet i Porsche Arena i Stuttgart den 25 januari 2008 föreslås en ökad aktieutdelning till 6,94 Euro per stamaktie (5,94) och 7,00 Euro per preferensaktie (6,00). Därutöver föreslås med hänsyn till de stora engångsvinsterna en speciell utdelning med 15,00 Euro (3,00) per stamaktie och preferensaktie. Därmed skulle den totala aktieutdelningen uppgå till omkring 384 miljoner Euro (157), en ökning med cirka 145 procent. Till årsmötet föreslås också en aktiesplit 1:10 tillsammans med en ökning av aktiekapitalet. Idag uppgår Dr. Ing. h.c. F. Porsche AG:s aktiekapital till cirka 45,5 miljoner Euro och är delat i 8,75 miljoner stam- respektive preferensaktier. För att ge varje aktie i aktiekapitalet ett beräknat värde av en Euro ska aktiekapitalet ökas till 175 miljoner Euro, pengar som överförs från vinstreserverna. Aktiekapitalet fördelas därefter som 87,5 miljoner stamaktier och lika många preferensaktier. Det får som resultat att varje aktieägare som idag har en stam- eller preferensaktie i framtiden får tio. Spliten av aktierna minskar det nuvarande aktievärdet till en tiondel av dagens aktievärde utan att det samlade värdet ändras för aktieägarna. Målet med den här förändringen är att göra Porsches aktier lättare att hantera för privata investerare mot bakgrund av den prisnivå Porsche-aktien nått För ytterligare information kontakta Bosse Janson på tel 08-553 869 12 eller e-mail: bosse.janson@porsche.se Porsche är en av världens mest framgångsrika sportbilstillverkare med modellserierna 911, Boxster, Cayman och Cayenne. År 2006 tillverkades nära 100 000 Porsche varav 453 såldes i Sverige. Porsches största marknader är USA och Tyskland. I Sverige säljs nya Porsche genom Porsche Center som finns i Borås, Göteborg, Helsingborg, Karlstad och Stockholm.