Porsche presenterar toppmodell av Cayenne

Porsche presenterade en ny toppmodell av Cayenne när bilsalongen i Beijing, Kina, öppnade på söndagen. Det är S-versionen av Cayenne Turbo med effekten i V8 turbomotorn höjd till 550 hk. Cayenne Turbo S är Porsches svar på den stora efterfrågan av sportiga, exklusiva SUVar i framförallt de nya växande marknaderna i östra Europa och Asien. Trots att nya Cayenne Turbo S med sina 550 hk har ännu bättre prestanda än Cayenne Turbo med 500 hk, är siffrorna för bränsleförbrukning exakt desamma. Exteriört känns Turbo S igen på 21-tums SportsPlus lättmetallfälgar, lackerade skärmbreddare och de fyra avgasrören baktill. En ny sober lack, ”lava grey metallic”, kan endast väljas till Turbo S. Cayenne Turbo S vilar på luftfjädring med nivåreglering och Porsche Active Suspension Managemant (PASM) som standardmässigt kombineras med Porsche Dynamic Chassis Control (PDCC) och Servotronic fartberoende variabel styrning. Porsche Cayenne Turbo S är den första modellen inom SUV-klassen som kan utrustas med Porsche Ceramic Composite Brakes (PCCB), extremt slitstarka och uthålliga bromsar med skivor i kolfiber som hittills varit förbehållna tävlingsbilar eller exklusiva sportbilar. De främre skivorna har en diameter på 410 mm medan de bakre skivorna är 370 mm i diameter. Sexkolvsok greppar de främre skivorna och baktill sitter fyrkolvsok. PCCB blir tillgängligt som tillval till andra Cayenne-modeller som Cayenne S, GTS och Turbo med minst 20 tum höga fälgar. Att Turbo S är toppmodellen understryks av inredningen med framstolar med Comfort Memory Package och individuellt utformat baksäte, läderklädsel i två exklusiva tvåfärgade kombinationer (svart/Havanna och svart/stålgrå) och läderklädd ratt. Porsches senaste generation av multimediasystemet (PCM) inklusive navigation med hårddisk och touch-screen erbjuder flera nya lättåtkomliga funktioner. Liksom övriga Cayenne-modeller kan Cayenne Turbo S utrustas med röststyrning av navigationen, MP3-anslutning, Bluetooth för mobilen och en TV-modul för både analoga och digitala signaler. Bose Surround Sound System med 14 högtalare och förstärkare på 410 Watt är standard och kan spela upp musik från audio- och video-DVD i 5.1 Discrete Surround Format. Den högre effekten i Cayenne Turbo S jämfört med Cayenne Turbo har uppnåtts genom förändringar i avgassystemet och förbättringar av motorstyrningen. Vid sidan av den högre toppeffekten har även vridmomentet höjts med 50 Nm till 750 Nm inom varvtalsområdet 2 250 v/min till 4 500 v/min. Porsche Cayenne Turbo S kan accelerera från 0 – 100 km/tim på 4,8 sekunder och toppfarten är 280 km/tim. Svenskt grundpris blir från 1 354 000 kronor. Tekniska data Motor: V8 med dubbelturbo och direktinsprutning DFI Storlek: 4 806 ccm Borrning och slaglängd: 96 mm x 83 mm Kompression: 10,5:1 Max effekt: 550 hk (404 kW) vid 6 000 v/min Max vridmoment: 750 Nm från 2 250 – 4 500 v/min Växellåda: sexstegad Tiptronic S automat Transmission: permanent fyrhjulsdrift med Porsche Traction Management (PTM) och i grundläge 38 procent av kraften fördelad till framhjulen och 62 procent till bakhjulen Chassie: individuell hjulupphängning med dubbla triangellänkar fram och multilänkbakaxel, luftfjädring med nivåreglering och Porsche Active Suspension Management (PASM) och Porsche Dynamiic Chassis Control (PDCC) Bromsar: fram, sexkolvsok aluminium monobloc tillsammans med tvådelade bromsskivor med inre kylning, 380 mm i diameter Bak: fyrkolvsok, aluminium monobloc, tvådelade bromsskivor med inre kylning, 358 mm i diameter Hjul: 10 tum x 21 Däck: 295/35 R 21 Styrning: Servotronic fartberoende servostyrning Vikt: 2 335 kg DIN, tillåten totalvikt: 3 080 kg Acceleration: 0 – 100 km/tim 4,8 sekunder, Toppfart: 280 km/tim Bränsleförbrukning: 14,9 liter per 100 km vid blandad körning CO2-utsläpp: 358 g/km Miljöklass: EURO 4 För ytterligare information kontakta Bosse Janson på tel 08-553 869 12 eller e-mail: bosse.janson@porsche.se Porsche är en av världens mest framgångsrika sportbilstillverkare med modellserierna 911, Boxster, Cayman och Cayenne. År 2007 tillverkades nära 100 000 Porsche varav 480 registrerades i Sverige. Porsches största marknader är USA och Tyskland. I Sverige säljs nya Porsche genom Porsche Center som finns i Borås, Göteborg, Helsingborg, Karlstad och Stockholm.