Porsche ökar med 24 procent i oktober

Porsche sålde 11 688 bilar i oktober 2012, en ökning med 24,1 procent jämfört med samma månad förra året. Hittills i år har Porsche levererat totalt 116 050 bilar till kund, vilket är 15,6 procent fler under perioden januari till och med oktober 2011. Inte minst var ägarna till nya 911 Carrera 4 med fyrhjulsdrift nöjda med att kunna njuta av sin Porsche i början av hösten.

-Stark försäljning i Nordamerika samt i Asien uppvägde mer än väl den svagare försäljningen i Europa, säger Porsche AG:s försäljningsansvarige Bernhard Maier.

-Vi har därmed nästan levererat lika många bilar under tio månader i år som under hela förra året. Vi räknar därför med ett starkt helårsresultat.

Särskilt stor var efterfrågan i oktober i Kina. 2 439 bilar levererades till kinesiska kunder, en ökning med 57,8 procent jämfört med oktober 2011. I Nordamerika var Porsches modeller 911, Cayenne, Panamera, Boxster and Cayman mycket populära och 3 764 bilar såldes, +42.6 procent. Enbart i USA överlämnades nycklarna till 3 211 bilar, en ökning med 41,5 procent jämfört med samma period förra året.

Cayenne fortsätter att vara bästsäljaren bland Porsches modeller. I oktober såldes 6 897 Cayenne, och det är 34,2 procent fler än under samma månad förra året. 911-serien visade också betydligt bättre siffror än under förra året. 1 522 sålda Porsche 911 är en ökning med 30,8 procent. Porsche Boxster tredubblade sin försäljning i oktober i år med 1 149 sålda bilar.

Porsche är en av världens mest framgångsrika sportbilstillverkare med modellserierna 911, Boxster, Cayman, Cayenne och Panamera. År 2011 registrerades 490 Porsche i Sverige. Porsches största marknader är USA och Tyskland. I Sverige säljs nya Porsche genom Porsche Center som finns i Borås, Göteborg, Kalmar, Karlstad, Linköping, Malmö och Stockholm.