Porsche 911 Turbo S - ny exklusiv toppmodell

Med 911 Turbo S har Porsche utvecklat en ny toppmodell för kunder som bara nöjer sig med det bästa när det gäller motorstyrka, prestanda och köregenskaper.

Hjärtat i den här mycket exklusiva högprestandamodellen är naturligtvis den sexcylindriga boxermotorn, försedd med dubbla turboaggregat med variabel turbogeometri. Motorn i 911 Turbo S utvecklar 30 hk mer än i 911 Turbo, 530 hk, och det maximala vridmomentet är nu imponerande 700 Nm. Samtidigt är den här toppmodellen standardutrustad med en rad high tech-komponenter som bara finns som tillval i ”vanliga” 911 Turbo.

Trots markant högre toppeffekt och ännu bättre prestanda drar nya 911 Turbo S inte mer bränsle (11,4 liter per 100 km) än vanliga Porsche 911 Turbo, vilket med god marginal gör den till den mest bränsleeffektiva sportbilen i sin klass.

911 Turbo S säljs enbart med den sjuväxlade PDK-växellådan (Porsche Doppelkupplungsgetriebe) som överför kraften till Porsches fyrhjulsdriftssystem, PTM. Körsäkerheten är ännu högre bland annat tack vare en mekanisk diffspärr på bakaxeln. Med Launch Control som ingår i Sport Chrono-paketet, en del av standardutrustningen, accelererar 911 Turbo S från 0 till 100 km/tim på 3,3 sekunder och når 200 km/tim på 10,8 sekunder. Toppfarten är 315 km/tim.

Lätta och fading-fria keramiska bromsar tar ned farten kontrollerat och effektivt.

Den höga utrustningsnivån inkluderar dynamiska kurvljus, 19 tums fälgar i RS Spyder-utförande med centralmutter, treekrad sportratt med växlingspaddlar, adaptiva sportstolar, farthållare, CD/DVD-växlare. Exklusiv tvåfärgad skinnklädsel i Black/Crema eller Black/Titanium Blue understryker klassen och nivån på den första 911 Turbo S på fem år.

Nya Porsche 911 Turbo S kommer till återförsäljarna i kupé-utförande och som cabriolet i maj I år

För ytterligare information kontakta Bosse Janson på tel 08-553 869 12, e-mail: bosse.janson@porsche.se, eller Ulf Larsson på tel 033-12 95 95

Porsche är en av världens mest framgångsrika sportbilstillverkare med modellserierna 911, Boxster, Cayman och Cayenne. År 2008 tillverkades nära 100 000 Porsche varav 366 registrerades i Sverige. Porsches största marknader är USA och Tyskland. I Sverige säljs nya Porsche genom Porsche Center som finns i Borås, Göteborg, Karlstad, Malmö och Stockholm.