Nya Cayenne bakom Porsches försäljningsökning i Nordamerika

Porsches framgångar i Nordamerika fortsatte i juni. Med totalt 3451 sålda bilar i juni 2007 ökade sportbilstillverkaren försäljningen på sin viktigaste exportmarknad med 13 procent, från 3058, jämfört med samma tid förra året. Därmed nådde Porsche sin bästa i junisiffra i företagets nordamerikanska historia. Framgången beror inte minst på andra generationen av Porsches sportiga SUV, Cayenne, introducerad på den amerikanska kontinenten i mars 2007, och som fått ett mycket gott mottagande av sportbilspubliken. I juni levererades 1 269 nya Cayenne i USA och Kanada, en ökning med 57 procent jämfört med samma månad förra året. Jämfört med förra årets mycket höga siffror är 1 245 levererade 911 i juni i år en minskning med sju procent. 937 bilar av Boxster-modellerna såldes i juni i USA och Kanada, varav 577 var Cayman och Cayman S. Därmed ökade försäljningen av modellserien med totalt tre procent från samma tid förra året. För ytterligare information kontakta Sven-Åke Enochsson på tel 08-553 869 12 eller e-mail: sven-ake.enochsson@porsche.se Porsche är en av världens mest framgångsrika sportbilstillverkare med modellserierna 911, Boxster, Cayman och Cayenne. År 2006 tillverkades nära 100 000 Porsche varav 453 såldes i Sverige. Porsches största marknader är USA och Tyskland. I Sverige säljs nya Porsche genom Porsche Center som finns i Stockholm, Göteborg, Helsingborg, Borås och Karlstad.