Nu rekryteras det!

Trots en skakig konjunktur visar Poolias kompetensindikator att var femte företag tänker öka sin personalstyrka det närmaste halvåret. Nästan vartannat företag tycker dock att det är svårt att hitta rätt kompetens på marknaden. Så här ser du till att de hittar dig.

Nu planerar nästan dubbelt så många företag att öka sin personalstyrka som att minska den – 21 procent kommer att rekrytera personal det kommande halvåret.
– Företagen letar främst efter ingenjörer och ekonomer. Men även sälj- och marknadspersonal och tjänstemän med IT-kompetens är attraktiva på arbetsmarknaden, säger Johan Alsén, försäljningschef på Poolia.

Obalans på arbetsmarknaden
Samtidigt syns en obalans i utbud och efterfrågan. Enligt Kompetensindikatorn tycker 42 procent av de företag som planerar att öka sin personalstyrka att det är svårt att hitta rätt person för jobbet.
– Det här innebär att konkurrensen om talangerna med ”rätt” kompetenser kommer att bli ännu hårdare. Det blir verkligen en utmaning för företagen att attrahera tjänstemännen med nyckelkompetens, fortsätter Johan Alsén.

Var tredje jobbsökande tjänsteman tycker i sin tur att utbudet av lediga tjänster som passar deras kompetens är litet.
– Är du en av dem så hjälper det att spetsa till sitt cv, särskilt det personliga brevet. Det har visat sig att rätt attityd och värderingar slår högre än rätt arbetslivserfarenhet och utbildning för många arbetsgivare, så det kan verkligen vara det som skiljer dig från mängden.

Under de kommande sex månaderna...

… planerar var femte företag att öka sin personalstyrka.
… planerar 11 procent av företag att minska sin personalstyrka.
… planerar 28 procent av tjänstemännen att byta jobb.