Dråplig drift med influencerlivet i Ann Edlidens nya roman

Dråplig drift med influencerlivet i Ann Edlidens nya roman

I Dör för dig fortsätter Ann Edliden att hålla upp en skrattspegel mot samtiden. Denna gång skildrar hon en influencers uppgång och fall – genom assistenten Vilmas ögon. Läsaren bjuds på en vass och underhållande samtidsskildring, strösslad med satir och genomsyrad av ett tydligt klassperspektiv.

Debuten Någon annans tidsfördriv (2021) rörde sig bland dokusåpor och dejtingappar. I Dör för dig är feminismen fri att kapitalisera på, gärna genom samarbete med ett rakhyvelsföretag. Metoo-rörelsen har inte gjort något vidare avtryck, förrän det är huvudpersonen Tess Dunckel själv som drabbas.

Tess Dunckel har kämpat hårt för att bli Sveriges största influencer. Om man med kämpat hårt menar växt upp på Östermalm med kända kulturföräldrar. Hon har bloggat sedan hon var 16, driver sminkmärket Belle Face och är redo för nästa naturliga steg i livet: att bli folkkär.

Vilma har framför allt kämpat för att inte bli som sin chilenska, alkoholiserade mamma. Hon har sagt upp sig från städjobbet på en färja och lämnat Göteborg för att flytta ihop med tonårsidolen Niklas, känd från ett talangprogram i tv, som tagit henne med storm.

Snart stormar också Tess in i Vilmas liv och anlitar henne som assistent och ny BFF. I arbetsuppgifterna ingår glamorösa fester, att spökskriva blogginlägg i Tess namn och att använda tveksamma metoder för att beräkna antalet följare.

Vilma får följa med Tess och hela familjen Dunckel på semi-semester till franska rivieran. Efter dekadenta dagar i solen och en ödesdiger natt ombord på en lyxyacht måste Tess och Vilma bevara en hemlighet lika mörk som deras perfekta solbrännor. Bit för bit börjar Tess tappa greppet om verkligheten, sitt företag och relationen till Vilma. När franska polisen uppger att de hittat en död kropp i vattnet är katastrofen redan ett fullbordat faktum.

Boken har recensionsdag 31 augusti.

Om Ann Edliden:
Ann Edliden (f. 1984) jobbar som journalist på TT Nyhetsbyrån i Stockholm. Hon kommer från Karlstad, där hon en period drev egen vintagebutik, och har jobbat på Sveriges Radio, SVT, Aftonbladet och Expressen.

För medieförfrågningar, recensionsexemplar eller övrig information, vänligen kontakta: Stephanie Smolak, PR-ansvarig Bokförlaget Polaris 070 456 23 08