Stina Aronsons pris till Torbjörn Flygt

Stina Aronsons pris till Torbjörn Flygt

Samfundet De Nio har vid sitt senaste sammanträde beslutat att utdela Stina Aronsons pris till Torbjörn Flygt. Även Susanna Alakoski tilldelas priset.

Stina Aronsons pris: 150 000 kr vardera till Susanna Alakoski och Torbjörn Flygt

Karl Vennbergs pris: 150 000 kr vardera till Sara Gordan och Maxim Grigoriev

De Nios Vinterpris: 100 000 kr vardera till Erik Andersson, Mikael Berglund, Athena Farrokhzad och Carina Rydberg

Samfundet De Nio är en litterär akademi, instiftad 1913 efter en stor testamentarisk donation av Lotten von Kræmer. Dess uppgift är främst att främja svensk skönlitteratur genom prisbelöningar.

Samfundet De Nio består för närvarande av följande ledamöter: Nina Burton, Jonas Ellerström, Madeleine Gustafsson, Gunnar Harding, Marie Lundquist, Niklas Rådström, Sara Stridsberg, Johan Svedjedal och Anna Williams (ordförande).