Elisabeth Åsbrink tilldelas Lotten von Kræmers pris av Samfundet De Nio

Elisabeth Åsbrink tilldelas Lotten von Kræmers pris av Samfundet De Nio

Samfundet De Nio delar varje höst ut två stora priser till författare av sakprosa. Lotten von Kræmers pris har utdelats sedan 1984 och Inge Jonssons pris sedan 2021. I år har priserna vid Samfundets sammanträde i september utdelats enligt följande:

Lotten von Kræmers pris, 200 000 kronor till Elisabeth Åsbrink.

Inge Jonssons pris  200 000 kronor till Mikael van Reis.

Vidare utdelades vid höstsammanträdet ett särskilt pris, 10 000 kronor, till Jan Olov Ullén.

Samfundet De Nio instiftades 1913 efter en stor testamentarisk donation av Lotten von Kræmer. Dess uppgift är främst att främja svensk skönlitteratur genom prisbelöningar.

Samfundet De Nio består för närvarande av följande ledamöter: Anna Williams (ordförande), Nina Burton, Jonas Ellerström, Madeleine Gustafsson, Gunnar Harding, Niklas Rådström, Sara Stridsberg och Johan Svedjedal.