Sandra Granström

Polarbröds Sandra Granström finalist i Mack-SM 2019

Under onsdagen samlades alla åtta finalister i årets upplaga av Mack-SM. I final är Polarbröds Sandra Granström med sin macka Välkommen ut. Den 8 november tävlar hon i finalen i Stockholm.

Mack-SM syftar till att kora Sveriges godaste, nyttigaste och trendigast lunchmacka. En av åtta finalister är Sandra Granström från Älvsbyn som tävlar med sin macka Välkommen ut. Sandra har tidigare drivit eget café i Älvsbyn och jobbat på restauranger både i Sverige och utomlands. I dagsläget är hon kontorskoordinator på Polarbröd som även står som stolta sponsorer till hennes bidrag i tävlingen.

– Att vara finalist i Mack-SM känns sjukt roligt och oväntat! Jag är den enda i startfältet som inte längre jobbar som professionell bagare, kock eller kallskänka, men jag tror och hoppas att de erfarenheter jag samlat under mina år utanför bageriet kommer kunna vara till fördel i finalen. Det kanske mest oväntade på min finalmacka är nog den friterade renlaven, alltså friterad mossa! säger Sandra Granström.

Välkommen ut
Mackan tar utgångspunkt i att vara så klimatsmart som möjligt. Den är vegetarisk med noggrant utvalt protein med liten klimatpåverkan. Råvarorna är utvalda för att vara i säsong och odlade eller producerade lokalt. Sandra har valt att fylla mackan med en coleslaw med svenska kålsorter och svenska äpplen, ärtpesto, picklad kålrot, grönkål och friterad Löpeld; en stekost från Svedjan ost. Valet av bröd föll på Polarbröds storhushållsprodukt Vetevikare som är lätt att fylla med mycket pålägg. För att förmedla kopplingen till naturen och sitt såväl som Polarbröds norrländska ursprung har Sandra även adderat rårörda lingon och lätt friterad renlav.

Så bedöms mackorna
Under finalen ska de tävlande under 45 minuter färdigställa 20 mackor var. Därefter bedöms mackorna av en expertjury utifrån kriterierna smak, utseende, nyttighet, nytänkande, samt effektiviteten i tillverkningen. Utmaningen är att skapa ett helhetskoncept, tänka kostnadseffektivt samt skapa en macka som är såväl nyttig som mättande.

– Det är skillnad på macka och macka. De kreationer som finalisterna i Mack-SM visar upp är resultatet av gediget hantverksarbete, trendmedvetenhet och kreativa smakkombinationer. Förra årets hållbarhetstrend verkar vara här för att stanna och håller i sig även i år. Bröd är både klimatsmart och nyttigt och det är spännande att se hur finalisterna tar det ett steg längre och även anpassar efter olika mikrotrender, säger Martin Lundell, vd för branschorganisationen Sveriges bagare & konditorer som arrangerar Mack-SM.

Om Mack-SM och Sveriges bagare & konditorer
Tävlingen Mack-SM syftar till att kora Sveriges godaste, nyttigaste och trendigaste lunchmacka. Mack-SM arrangeras av branschorganisationen Sveriges bagare & konditorer och sponsor är KåKå. Sveriges bagare & konditorer är branschorganisationen för bageri- och konditoribranschen i Sverige och har ca 450 medlemmar. Segraren i Mack-SM 2019 vinner ett stipendium på 10 000 kronor att använda i branschrelaterat utbildningssyfte. Mer information om finalister och tävlingsmackor finns på www.macksm.se.

Om Polarbröd

Polarbröd är ett familjeföretag med hundraåriga traditioner i norrländsk brödkultur. Under de 47 år det moderna företaget funnits har det vuxit från ett litet familjebageri till Sveriges tredje största producent av matbröd. 2018 omsatte Polarbrödskoncernen 1 334 miljoner kronor med hjälp av 365 anställda. Polarbröd bakade nästan 40 000 ton bröd som såldes för 880 miljoner kronor.

Polarbrödskoncernens huvudkontor och största bageri ligger i Älvsbyn och i Umeå finns ett kommunikationskontor. I Bredbyn bakas mjukt och hårt tunnbröd i världens största tunnbrödsbageri. Utöver brödverksamheten finns även energibolaget Polarkraft AB i koncernen som från hösten 2014 producerar vindel för koncernens behov. Polarbröd är självförsörjande på förnybar energi och vill vara en positiv kraft för omgivningen i omställningen mot en uthållig försörjning.

Utstickarpriset

Familjeföretaget Polarbröd drivs av femte generationen bagarbarn och vill verka i många generationer framöver. Begreppet utstickare är tätt kopplat till Polarbröds verksamhet och används flitigt i Polarbröds bagerier. Sedan 2012 delar Polarbröd ut Utstickarpriset. Utstickarpriset är ett erkännande av modiga människor som går sin egen väg och som visar hänsyn och handlingskraft, nytänkande och uthållighet.