Polarbröds produkter - helt utan transfettsyror

Medias larmrapporter om fetter i matbröd förvirrar många konsumenter. Vad vi kan fastslå är att alla Polarbröds produkter är garanterat fria från transfettsyror.
Polarbröd bakar gott nyttigt norrländskt matbröd gjort på naturliga råvaror. Därför är det naturligt för Polarbröd att i valet av fett välja fetter fria från transfettsyror.
– Vi vill tydliggöra detta eftersom vi förstår att informationen om fetter genom dagens mediadebatt och larmrapporter är förvirrande för konsumenterna, säger Carina Roos, Polarbröds produktansvariga i Älvsbyn.
Det råder en begreppsförvirring som skapar en osäkerhet hos konsumenten. I debatten har man ibland satt likhetstecken mellan härdat fett och transfettsyror. Vilket är helt felaktigt.

Härdning av fett innebär att man i en process omvandlar omättat fett till mättat fett. Denna process kan under vissa betingelser ge upphov till tranfettsyror men de härdade fetter som Polarbröd använder är garanterat fria från transfettsyror.
Det mättade fett som bildas vid härdning har samma näringsegenskaper som övrigt mättat fett som finns naturligt i vår föda. Enligt Livsmedelsverket förekommer mättat fett främst i feta chark- och mejeriprodukter, hårda matfetter, konditorivaror och godis.
– De fetter som Polarbröd använder baseras på rapsolja som har en hälsosam sammansättning. Mindre än två procent är fullhärdat fett från rapsolja och är helt utan transfettsyror, säger Carina Roos.
Polarbröd vill att det ska bli enklare för konsumenterna att kunna bedöma ett bröds innehåll. Därför arbetar Polarbröd sedan en tid tillbaka aktivt för en förenklad märkningen för konsumenterna.