Från aska till återuppståndelse på 625 dagar – ny bok skildrar hur Polarbröd reste sig ur askan

Hur gick det egentligen till när Polarbröd, på bara 625 dagar, lyckades resa sig ur askan efter branden som ödelade bageriet i Älvsbyn i augusti 2020? Den 10 maj 2024 släpps boken “625 dagar – när Polarbröd reste sig ur askan” som skildrar vägen från den då största industribranden i Sveriges moderna historia till en rekordartad återkomst. En historia berättad inifrån av Marcus Bodin, författare och make till Polarbrödskoncernens huvudägare Karin Bodin.

I augusti 2020 ska Polarbröd inviga en ny produktionslinje i Älvsbyn. Den största investeringen i familjeföretagets historia. Men festen blir aldrig av. En förödande brand ödelägger bageriet natten innan. Nästan 200 medarbetare förlorar sina jobb, en bagartradition från 1800-talet hotas och hela Älvsbyn är i chock. Men innan branden har släckts lovar ägarfamiljen att bygga upp bageriet igen.

625 dagar senare inviger Kronprinsessan Victoria det nya bageriet. Boken ”625 dagar – när Polarbröd reste sig ur askan” är en berättelse om brandkatastrofen och företagets snabba väg tillbaka.

– Jag började skriva samma natt som branden inträffade, medveten om att detta är en historia som kommer behöva berättas. Jag skrev tre timmar den natten och sedan kunde jag inte låta bli att fortsätta, berättar Marcus Bodin.

I boken ”625 dagar – när Polarbröd reste sig ur askan” får läsaren en unik inblick i vad som hände bakom kulisserna. Mer än 100 personer har intervjuats. Ägare, ledare, medarbetare och personer med koppling till Polarbröd eller Älvsbyn delar med sig av sina upplevelser från natten som branden inträffade till invigningen av det nya bageriet.

– Boken har blivit ett dokument över en mycket dramatisk period för en mindre ort i Norrbottens inland och en skildring av en unik bedrift i svenskt näringsliv, berättar Marcus Bodin.

Boken kommer i begränsad upplaga och finns, från och med 10 maj, tillgänglig att köpa hos utvalda internetbokhandlare och i Polarbröds egen butik Polarbutiken. I Polarbutiken kommer boken säljas till ett cirkapris på 375:-. Bakom den grafiska formgivningen står Anja Sundberg.

Så lyder Polarbröds vision. Polarbröd är ett familjeföretag med hundraåriga traditioner av norrländskt entreprenörskap och brödkultur. Vi har funnits i fem generationer och vill finnas lika länge till. Det moderna företaget har vuxit från ett litet familjebageri till att bli Sveriges tredje största producent av matbröd. 2023 omsatte Polarbrödskoncernen 1,3 miljarder kronor med hjälp av våra 268 anställda. Polarbröd sålde drygt 28 500 ton bröd.