Den 2 400 kvm stora fasaden på Mobilitetshuset Hyllieäng består av återbrukat material.

Mobilitetshuset Hyllieäng finalist till Malmö stadsbyggnadspris 2024

Nu står det klart att Mobilitetshuset Hyllieäng är en av fem finalister till Malmö stadsbyggnadspris 2024. Priset delas ut till arkitektur- och stadsbyggnadsprojekt som är hållbara, inkluderande och vackra livsmiljöer. Prisutdelningen äger rum i september.

Med sin unika fasad med återbrukat material står mobilitetshuset väl synligt mitt emot Malmömässan, längs Annetorpsvägen. Mobilitetshuset är ritat av Fojab, som på uppdrag av Parkering Malmö har skapat ett hus med stort fokus på hållbarhet och cirkulärt tänk. Det unika med byggnaden är den 2 400 kvadratmeter stora fasaden. Den består av paneler av återbrukat glas från Orkanen i Malmö och rostfria plåtar med laserskurna mönster, som är skrotavfall från tillverkningsindustrin. Fasaden har designats så att den ska gå att demontera och materialet användas ännu en gång när mobilitetshuset en gång har tjänat ut.

- Vi är otroligt stolta och glada över att vårt Mobilitetshus Hyllieäng är en av finalisterna till Stadsbyggnadspriset 2024. Det är fantastiskt roligt att Parkering Malmö blir uppmärksammat genom att vi bidrar till hållbar stadsutveckling med våra hållbara och innovativa mobilitetshus. Nu väntar vi med spänning på juryns beslut och prisutdelningen i september, säger Almir Hodzic, VD på Parkering Malmö.

På människans villkor

Arkitekterna på Fojab har velat skapa ett mobilitetshus på människans villkor. Fasadens mönster är gjord för att väcka nyfikenhet och bjuder in till att utforskas. Med fokus på fotgängarens upplevelse har bottenvåningen fått böljande former och bänkar under tak som ger möjlighet för social mötesplats. Det finns även en gemensamhetslokal, som kan användas som butik eller för annan service.

Laddplatser och mobilitetstjänster

Mobilitetshuset Hylliäng har drygt 300 p-platser, varav 180 är försedda med laddmöjlighet. Solceller på taket genererar energi som används till laddning av bilarna. Anläggningen erbjuder dessutom mobilitetstjänster, som bil- och cykelpool samt cykelverkstad. Härmed främjas en hållbar livsstil för de boende och verksamma på området och omkringliggande bostäder avlastas från biltrafik och gatuparkering.

Om Stadsbyggnadspriset

Stadsbyggnadspriset belönar projekt som uppvisar social och miljömässig hållbarhet, arkitektonisk kvalitet, långsiktighet och har en positiv betydelse för Malmös utveckling. Nytt sedan 2023 är att ett expertråd av sakkunniga från stadsutvecklings- och arkitekturbranschen väljer ut finalister bland de nominerade förslagen. Juryn beslutar sedan vilket projekt som belönas med Stadsbyggnadspriset.